Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Archipelagic Affects (2014) Photo: Framer Framed / Evie Evans
Framer Framed bookshop. Photo: Maarten Nauw
Archiving the Present Workshop at Framer Framed, Amsterdam (2024). Photo: Remco van Bladel / Archival Consciousness
Framer Framed bookshop. Photo: Maarten Nauw

Van archief naar publicaties: Framer Framed's 'New Social'

Framer Framed is aan een nieuw avontuur begonnen als uitgeverij, waarbij we samen met kunstenaars en andere organisaties werken om boeiende publicaties te creëren die onze tentoonstellingen en programma’s aanvullen. Als platform voor hedendaagse kunst, visuele cultuur en kritische theorie en praktijk, streven we ernaar om ons bereik uit te breiden via het geschreven woord. Onze publicaties compileren, vatten samen, belichten en vergroten de thema’s en onderwerpen van hun gerelateerde tentoonstellingen, zodat ze voortleven na hun presentatie. Met een extra nadruk op hybride toegankelijkheid onderzoekt Framer Framed nieuwe manieren om als culturele organisatie zowel offline als online te werken.
Lees hieronder meer over de uitgeverij van Framer Framed!

The New Social

Met het project The New Social: Hybrid Strategies for Cultural Spaces onderzoekt Framer Framed, in samenwerking met IMPAKT, Hackers & Designers en Archival Consciousness, nieuwe methoden en technieken om de ervaringen, het publiek en de inhoud van online en offline producties beter op elkaar af te stemmen. Culturele producties, zoals live-casting en publicaties, verplaatsen zich steeds meer naar zowel het online als offline domein. De centrale vraag in het onderzoek van The New Social is hoe culturele organisaties nieuwe technieken kunnen ontwikkelen om deze twee domeinen beter bij elkaar te brengen: in huis en voor de lange termijn.

Dankzij de steun van de regeling Innovatielabs hebben we sinds 2021 gewerkt aan verschillende concrete resultaten, waaronder het openbaar maken van ons archief. Een digitaal archief kan worden gezien als ‘een netwerk van verbindingen’ dat de overvloed aan ‘bits en bytes’ uit het actieve verleden van een culturele instelling digitaal samenbrengt. Archivering is vaak minder gebruikelijk voor digital born‘ organisaties dan voor organisaties met papieren archieven. Al langer bestaande kunstorganisaties hebben meestal een papieren archief met een archivaris die de collectie goed kent en doorzoekbaar maakt. Wanneer deze archieven verloren dreigen te gaan door opheffing, ontstaat er een urgentie en worden archieven vaak overgedragen. Ook voor digitale archieven zou dit vanzelfsprekend moeten zijn. De vraag is hoe we het digitale archief onderhouden en ook toegankelijk maken. Hoe kunnen we nadenken over de levenscyclus van het digitale archief?

Schematische weergave van de netwerkrelaties in het archief van Framer Framed. Afbeelding: Archival Consiousness

Van archiveren naar publiceren

Het meest opvallende resultaat van het project werd bereikt in samenwerking met Archival Consciousness; het ontsluiten van het digitale archief van Framer Framed door middel van een ‘browsergebaseerde hybride publicatietool’. Deze nieuw ontwikkelde applicatie stelt ons in staat om het archief voor verschillende doeleinden te gebruiken, variërend van netwerkanalyses voor onderzoekers tot het ontsluiten van het archief in de vorm van (digitale) publicaties.

Co-publicatie

In de afgelopen jaren hebben we boeken uitgegeven in samenwerking met andere organisaties. Dit begon in 2022 met de twee samenhangende delen Art for (and within) a Citizen Scene & Be Water, My Friend, in samenwerking met de Nederlandse uitgeverij Onomatopee.

Art for (and within) a Citizen Scene onderzoekt kunst die voornamelijk actief is in de context van dagelijkse processen. Als we onze aandacht verleggen van kunstpraktijken die gebaseerd zijn op objectproductie en individuele successen, wat kunnen andere soorten praktijken teweegbrengen? Kunstenaars en cultuurbeoefenaars uit voornamelijk Zuidoost-Azië komen met elkaar in contact en delen hun inzichten en ervaringen door middel van levendige gesprekken en co-creatie in digitale workshops. Door middel van antropologisch veldwerk en kritische analyse kijkt het tweede deel naar verschillende vormen van sociaal geëngageerde artistieke praktijken in China die sociale kwesties aan de orde stellen zonder zich expliciet te verzetten tegen politieke autoriteiten.

Geïnteresseerd in de achter de schermen van het maken van de publicatie? Luister dan naar het interview met co-auteur Emily Shin-Jie Lee van de Framer Framed podcast.


Two Diaries

Samen met het Van Abbemuseum in Eindhoven produceerde Framer Framed Two Diaries: Gluklya & Murad tijdens de tentoonstelling To those who have no time to play (2022).

Gluklya is een beeldend en performancekunstenaar die woont en werkt in Amsterdam en Murad Zorava is een Koerdische activist en dichter die momenteel in Europa woont. Samen vertellen ze het verhaal van hun onverwachte ontmoeting. Deze vond plaats in een Nederlands asielcentrum, een voormalige gevangenis aan de rand van Amsterdam. Samen leerden ze begrijpen wat migratie betekent, wat taal toelaat en hoe kunst in haar verschillende vormen kan dienen als een schreeuw van woede en een weg naar zelfkennis en vrede.

Gepubliceerd door Walther König, gaat Two Diaries: Gluklya & Murad niet alleen over twee individuele levens, maar ook over hoe kunst mensen vormt, ondersteunt en door hun moeilijkste tijden heen sleept.

To those who have no time to play by Gluklya. Curator: Charles Esche. Foto’s: Marlise Steeman / Framer Framed


Colonial Toxicity

De tentoonstelling Performing Colonial Toxicity is een coproductie van Framer Framed en de Amsterdamse performancekunstorganisatie If I Cant’ Dance, I Don’t Want to Be Part of Your Revolution. De tentoonstelling ging gepaard met een nieuwe publicatie van Samia Henni genaamd Colonial Toxicity: Rehearsing French Radioactive Architecture and Landscape in the Sahara (2024).

Colonial Toxicity vat bijna zeshonderd pagina’s materiaal samen die de gewelddadige geschiedenis van het Franse kernbomprogramma in de Algerijnse woestijn documenteren. Tussen 1960 en 1966 bracht het Franse koloniale regime vier atmosferische en dertien ondergrondse atoombommen tot ontploffing en voerde het andere nucleaire experimenten uit in de Algerijnse Sahara, waarvan de natuurlijke hulpbronnen werden ontgonnen. Dit geheime kernwapenprogramma, waarvan de archieven nog steeds geheim zijn, vond plaats tijdens en na de Algerijnse Revolutie, of de Algerijnse Onafhankelijkheidsoorlog (1954-1962).

De informatie is zorgvuldig bijeengesprokkeld door architectuurhistoricus Henni, die van alle aangeboden, gesmokkelde en uitgelekte bronnen een rijke verzameling heeft gemaakt, beschikbaar voor iedereen die zich bezighoudt met de geschiedenis van kernwapens, met ruimtelijke, sociale en ecologische rechtvaardigheid en met antikoloniale archiefpraktijken.

Colonial Toxicity: Rehearsing French Radioactive Architecture and Landscape in the Sahara door Samia Henni. Foto: Evie Evans / Framer Framed

Het CICC Book is onze eerste volledig eigen publicatie, geproduceerd met de hybride publicatietool ontworpen door Remco van Bladel en Mariana Lanari van Archival Consciousness.


Hybride publicatietool

In de eerste publicatie, die volledig in eigen beheer is gegenereerd uit het digitale archief via zelf ontworpen software*, is een uitgebreide catalogus van de tentoonstelling Court for Intergenerational Climate Crimes (2021). CICC is een doorlopende samenwerking tussen Framer Framed, de Indiase academicus, schrijver, advocaat en activist Radha D’Souza en de Nederlandse kunstenaar
Jonas Staal. Het project bestaat uit een grootschalige installatie in de vorm van een tribunaal dat intergenerationele klimaatmisdaden vervolgt. Tijdens de hoorzittingen leveren getuigen bewijs van klimaatmisdaden in het verleden, het heden en de toekomst. Als zodanig verwerpt het tribunaal de lineaire, geïndividualiseerde verhalen die ten grondslag liggen aan het huidige rechtssysteem.

Individuen en collectieven die hebben bijgedragen aan de publicatie zijn onder andere: Blue Planet Project (Canada), SOMO – Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (Netherlands), Manchester International Law Centre (England), Kenya Land Alliance (Kenya), Oyu Tolgoi Watch (Mongolia), Pueblos Indígenas Amazónicos Unidos en Defensa de sus Territorios (Brazil), Réseau d’Information et d’Appui aux ONG Nationales (Congo), Stop Arms Trade – European Network Against Arms Trade, Synergie Nationale des Paysans et Riverains du Cameroun (Kameroun), Vettiver Collective, WALHI West Java (Indonesia), Watch The Med (Germany) en meer.

Het CICC boek in de Framer Framed boekwinkel. Foto: Evie Evans / Framer Framed

Dossiers met bewijsmateriaal en getuigenissen zijn getranscribeerd en maken deel uit van het digitale archief van Framer Framed. De nieuw ontwikkelde applicatie kan dit digitale archief ontsluiten in de vorm van een interactieve website en printbare pdf, die na een oplage vorm zal krijgen in een tastbare publicatie.

Lees hier meer over het boek, of bestel het online in onze webshop!


Subversive Publishing Strategies

Maar daar bleef het niet bij voor The New Social. Framer Framed vroeg oprichter en hoofdredacteur van Errant Journal, Irene de Craen, om een serie interviews af te nemen voor de publicatie A Very Short and Incomplete Guide to Subversive Publishing Strategies en de Framer Framed podcast. Bekijk de serie en de introductie hier!

A Very Short and Incomplete Guide to Subversive Publishing Strategies

Hybriditeit

Als onderdeel van een langer onderzoeksproject naar de toekomst van hybriditeit voor het culturele veld, geïnitieerd door Institute of Network Cultures (INC), hebben Framer Framed teamleden Ashley Maum en Ebissé Wakijra een speciale podcastaflevering opgenomen met de titel Going Hybrid – A Deep Dive into Cultural Publishing and Programming. Ze duiken in hybride culturele programmering en publicaties in de post-pandemische wereld. Luister hier naar de podcast!

INC conferentie In-between Media: Hybrid Tactics in the Crisis Era. Foto: Sonia González


Archipelagic Affects

In 2022 ging Framer Framed een samenwerking aan met de Jan van Eyck Adacemie, Maastricht, met als doel een kunstenaar uit het buitenland een verrijkte residentie-ervaring te bieden. De eerste deelnemer was de Cubaanse kunstenaar Yornel J. Martínez Elías. Zijn Artist Takeover in Limestone books leidde tot de publicatie Archipelagic Affects, een gezamenlijke uitgave van Jan van Eyck en Framer Framed.

Het boek Archipelagic Affects is ontwikkeld door Yornel, onderzoeker Emily Shin-Jie Lee en in samenwerking met de Taiwanese romanschrijver Huang Chong-Kai. Dit boek verweeft visuele en tekstuele elementen die zijn gemaakt binnen verschillende tijdsbestekken. Ze vormen samen een gedeeld reisverhaal over hoe culturen en werelden elkaar ontmoeten tijdens een kunstresidentie.

Archipelagic Affects is een reflectie op de manier waarop woorden werelden met elkaar verbinden en hoe publicatiepraktijken nieuwe inhoud en correlaties genereren. Het boekje legt de nadruk op het belang van kunstresidenties voor het tot stand brengen van nieuwe ontmoetingen en solidariteitsnetwerken, die de culturele productie en verspreiding binnen en buiten nationale grenzen bevorderen. Als we een kunstresidentie beschouwen als een eiland waar een groep vreemden met verschillende achtergronden tijdelijk verblijft, hoe kunnen deze onbekende vreemden hun tijd samen zinvol maken en misschien na het verlaten van het eiland een archipel van solidariteit over de geografische grenzen heen creëren?

De publicatie, ontworpen door Limestone Books medeoprichter Chen Jhen, is beschikbaar in twee tweetalige versies (Spaans/Chinees; Spaans/Engels).

Werkplaats Molenwijk

In 2023 vierde Framer Framed het vijfjarig bestaan van Werkplaats Molenwijk, onze projectruimte in Amsterdam-Noord. Ter gelegenheid hiervan presenteerden we Kunst in de Molenwijk, een publicatie van Sietske Roorda over de culturele en artistieke geschiedenis van de Molenwijk. De publicatie bestaat uit kunstwerken van eerdere bewoners van de Werkplaats Molenwijk – uitgenodigd via Framer Framed. Inmiddels heeft de residentie van Golrokh Nafisi en Ahmadali Kavidar weer een prachtig geïllustreerd verhaal opgeleverd dat voortkomt uit ontmoetingen met bewoners van de Molenwijk. Walvistraan: A Love Story in a Time of Extinction and Isolation is een poëtisch en gelaagd verhaal dat een unieke benadering biedt van begrip tussen culturen, generaties en soorten.

Lees hier en hier meer over het concept achter Walvistraan. En kom op 26 juli naar onze dependance Werkplaats Molenwijk voor een voordrachtavond.

Opening van Presentatie: Walvistraan (2023) by Golrokh Nafisi in Werkplaats Molenwijk. Werkplaats Molenwijk is een projectruimte van Framer Framed, Amsterdam. Foto: © Marlise Steeman / Framer Framed.

Walvistraan: A Love Story in a Time of Extinction and Isolation by Golrokh Nafisi and Ahmadali Kadivar (2024) Page preview 60-61

Shop

Alle Framer Framed publicaties zijn te koop via onze online shop. Of bezoek onze tentoonstellingsruimte om onze grotere selectie titels te bekijken. De Framer Framed boekwinkel is samengesteld door Philippa Driest van KIOSK Rotterdam, Het Fort van Sjakoo en de teamleden van Framer Framed


Credits

The New Social: Hybrid Strategies for Cultural Spaces is mogelijk gemaakt dankzij de steun van InnovatieLabs #1: van een multidisciplinair platform dat kennis over duurzame materialen promoot en verspreidt, tot een ontwikkelprogramma gericht op makers die willen experimenteren met mixed reality theatertechnieken.

InnovatieLabs wordt ondersteund door Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en CLICKNL.



Boekwinkel selectie / CICC / Subversive Publishing /

Exposities


Presentatie: Walvistraan

Door Werkplaats Molenwijk kunstenaar in residentie Golrokh Nafisi

Expositie: Performing Colonial Toxicity

Een tentoonstelling van onderzoeker en architectuurhistorica Samia Henni, in samenwerking met If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution

Expositie: To those who have no time to play

Een solotentoonstelling door Gluklya
Court for Intergenerational Climate Crimes - Jonas Staal

Expositie: Court for Intergenerational Climate Crimes

Een project van Radha D'Souza en Jonas Staal

Agenda


Boekpresentatie: Walvistraan
Officiële boekpresentatie van Walvistraan: A Love Story in a Time of Extinction and Isolation van Golrokh Nafisi en Ahmadali Kadivar, gemaakt tijdens hun 2023 residentie in Werkplaats Molenwijk
Boekpresentatie: CICC — Oorlosgmisdaden zijn Klimaatmisdaden
Boekpresentatie van de Court for Intergenerational Climate Crimes
Finissage: Performing Colonial Toxicity
Finissageprogramma voor de tentoonstelling Performing Colonial Toxicity inclusief een boekpresentatie van Samia Henni's nieuwste publicatie.
The New Social: Hybrid Strategies for Cultural Spaces - bij Dutch Design Week 2023
Onderdeel van de tentoonstelling Innovatie Labs #1: The Living Archive in Klokgebouw, Eindhoven
Artist Takeover: 'Archipelagic Affects' door Yornel Martínez Elías
Programma rond de Framer Framed en Jan van Eyck Academie resident bij Limestone Bookstore
Symposium: In-Between Media - Hybrid Tactics in The Crisis Era
Een tweedaagse symposium over hybride mediatactieken en saamhorigheid in kunst en activisme.
New Ways of Reading III - Publishing Experiments for All
Publishers and visitors reflect on the perspective of the readers and writers that emerged during the sessions

Netwerk


Remco van Bladel

ontwerper

Mariana Lanari

Kunstenaar

Ebissé Wakjira

Content and publications
Radha D'Souza

Radha D'Souza

Schrijver, onderzoeker, advocaat en activist

Irene de Craen

Schrijver, onderzoeker en curator

Jonas Staal

Kunstenaar

Magazine