Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Josien Pieterse

Josien Pieterse

Josien Pieterse is met Cas Bool initiatiefnemer en directeur van Framer Framed. Zij studeerde cum laude af in zowel politicologie als genderstudies aan de Universiteit van Amsterdam. Naast vele publieksbijeenkomsten realiseerde zij namens Framer Framed meer dan 25 exposities, waaronder Speaking from the Heart (2013), met werk van 23 kunstenaar uit Iran en de diaspora, Crisis of History (2014-2015) een trilogie met hedendaagse kunst uit het Midden-Oosten en Iran, Re(as)sisting Narratives (2016) over de gedeelde koloniale geschiedenis tussen Zuid-Afrika en Nederland, en As If – The Media Artist As Trickster (2017) over politieke mediakunst. In 2018 werd Framer Framed genomineerd voor de Amsterdamprijs voor de kunst.

In 2011 was Josien samen met Mieke van Heeswijk oprichter van Netwerk Democratie, platform voor democratische innovatie. Voor haar werkzaamheden met Netwerk Democratie ontving zij van Vrij Nederland de oeuvre prijs ‘Radicale Vernieuwers’ (2014).

Vanuit Netwerk Democratie werden ondermeer het klokkenluidersplatform ‘PubLeaks‘ en het crowdfunding platform ‘Voor je Buurt‘ ontwikkeld. Op dit moment werkt Netwerk Democratie aan het E-dem platform met tools voor digitale democratie. In 2018 ontving Josien Pieterse namens Netwerk Democratie de tweede prijs van de jaarlijkse ISOC Award voor het E-dem platform.

Als zelfstandige is Josien sinds 2007 werkzaam als oral historian en onderzoeker bij Atria, kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis. Josien regisseerde twee documentaires over de vrouwenbeweging: Fem.doc (2002) over de erfenis van de tweede feministische golf en Vrouwenhulpverlening – ontdekken en vernieuwen (2008) over de opkomst van de vrouwenhulpverlening. Ze deed grote interviewprojecten met vrouwen van de Communistische Partij van Nederland (CPN), pioniers van de Blijf van m’n Lijf-huizen en slachtoffers van misbruik binnen de Katholieke Kerk.

Josien publiceert regelmatig over haar onderzoek in oa Tijdschrift voor Genderstudies, Historica, Brood en Rozen en in de bundel Travelling Heritages. New Perspectives on Collecting, Preserving and Sharing Women’s History (2009) onder redactie van Saskia Wieringa en Changing Perspectives: Dealing with Globalisation in the Presentation and Collection of Contemporary Art (2012) onder redactie van Mariska ter Horst. Recent werd zij geïnterviewd voor de Valiz bundel Lost and Living (in) Archives. Collectively Shaping New Memories (2017) onder redactie van Annet Dekker.


Agenda


Opening: expositie UnAuthorised Medium
Met de curator Annie Jael Kwan en deelnemend kunstenaars Noel Ed De Leon, Sau Bin Yap, Erika Tan en Sung Tieu
Some Things Hidden: Filmvertoning ‘Herengracht 401’
Documentaire over de omstreden geschiedenis van Castrum Peregrini, gevolgd door een gesprek met filmmaker Janina Pigaht, Frans Damman (Castrum Peregrini) en Josien Pieterse
Young Collector’s Circle at Framer Framed: Engaged Art
Waarom is het interessant om je als verzamelaar te verdiepen in geëngageerde kunst?
Erfgoedarena: Oral History en het audiovisuele archief
Oral history als aanvulling op het archief van geschreven bronnen

Magazine