Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Educatie

Bij Framer Framed brengen we leerlingen en studenten in contact met hedendaagse internationale kunstenaars en thema’s in een globaliserende samenleving. Binnen ons aanbod wordt gekeken hoe we voor elk leerniveau een passend programma mogelijk kunnen maken.

Framer Framed & school: lesprogramma’s bij het tentoonstellingsprogramma van Framer Framed

Primair onderwijs
Voor het primair onderwijs richten we ons op workshops en lesprogramma’s. Framer Framed werkt met internationale gastcuratoren. Elk van deze curatoren introduceert een eigen perspectief en specifieke kennis. Dit schept de ruimte voor een verscheidenheid aan stemmen, vanuit verschillende regio’s, met diverse onderwerpen en benaderingen. De lesprogramma’s spelen daarop in. Per groep bepalen we de voorkennis en kijken we naar een op maat gestemde leeromgeving voor het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs.

Voortgezet onderwijs
Voor het Hoger Onderwijs (VMBO, HBO en WO) richt Framer Framed zich tijdens gastcolleges en rondleidingen op discussiëren, reflecteren, ontwikkelen van kritische denkvaardigheden en het vormen van een eigen mening over de rol van kunst in de samenleving. De rondleidingen en gastcolleges sluiten nauw aan op burgerschapsvorming en de ontwikkeling van 21e -eeuwse vaardigheden. Per groep wordt er gekeken naar een passend programma, hierbij staat interactie, uitwisseling en samenwerking tussen leerlingen centraal.

Rondleidingen
We geven rondleidingen bij onze wisselende tentoonstellingen en kunst in de openbare ruimte Rondleidingen worden afgestemd en zijn mogelijk in de vorm van een algemene introductie over Framer Framed en de tentoonstelling, tot een verdiepende rondleiding met gesprek worden opgebouwd. De verscheidenheid aan tentoonstellingsprogramma’s biedt ruimte voor verschillende perspectieven.

Buitenschoolse projectprogramma’s
Op projectbasis worden ook buitenschoolse educatieprogramma’s georganiseerd. Kunstenaars worden tijdelijke gastdocenten en leerlingen gaan zelf aan de slag met het maken van eigen kunstwerken. De kunstenaar introduceert de leerlingen over hun maak- en werkproces en dagen ze uit om op soortelijke wijze aan de slag te gaan. Het programma draagt bij aan creatief inzicht, culturele verbreding en culturele binding. Hierbij wordt gekeken naar verschillende disciplines, materialen en technieken die voor verschillende leeftijden en leerniveaus toegankelijk zijn. Ook ouders zijn welkom om te helpen of gezellig een kop koffie of thee te komen drinken terwijl ze bezig zijn.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: educatie@framerframed.nl