Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Amal Alhaag

Amal Alhaag is een in Amsterdam gevestigde curator, onderzoeker en mede-initiatiefnemer/facilitator van verschillende initiatieven, waaronder Metro54, een platform voor experimentele sonische, dialogische en visuele cultuur en de Side Room: een ruimte voor excentrieke praktijken en mensen samen met dierbare vriendin en kunstenaar Maria Guggenbichler. Amal ontwikkelt doorlopend experimentele en collaboratieve onderzoekspraktijken, publieke programma’s en projecten rond globale ruimtelijke politiek, archieven, kolonialisme, tegencultuur, oral histories en populaire cultuur.

Haar projecten en samenwerkingen met mensen, collectieven, initiatieven en instellingen nodigen uit tot ensceneren, bevragen en spelen met ‘ongemakkelijke’ kwesties die narratieven in vergankelijke omgevingen door elkaar halen, herschrijven, remixen, delen en componeren. Amal maakt momenteel deel uit van het curatorenteam van de vierjaarlijkse sonsbeek2020-2024 in Arnhem, Nederland; senior research & public programmer bij het Research Center for Material Culture, Nederland en curatorial en research fellow bij Mathaf, Arab Museum of Modern Art, Doha, Qatar.

Sinds 2015 heeft Amal een doorlopende samenwerking ontwikkeld met Framed Framed en (bevriende) kunstenaars, organisatoren, curatoren/culturele producenten, academici, activisten en organisatoren aan programma’s die variëren van bijeenkomsten tot groepsshows, filmvertoningen en feesten.

In samenwerking met kunstenaar en curator Barby Asante was Amal Alhaag mede-initiatiefnemer van het doorlopende samenwerkingsproject Diasporic Self: Black Togetherness as Lingua Franca (2019/2019) bij Framer Framed in Amsterdam en bij 198 Contemporary Arts & Learning in Londen. Als onderdeel van het Metro54-team werkte ze samen met curator Rita Ouédraogo aan A Funeral for Street Culture (2021), een multidisciplinaire groepsproject bij Framer Framed in Amsterdam.


Exposities


Project: A Funeral for Street Culture

Een groepsproject van Metro54 en Rita Ouédraogo gehost door Framer Framed

Expositie: Diasporic Self - Black Togetherness as Lingua Franca

Een project van Amal Alhaag en Barby Asante
Antonio Jose Guzman - ELOO (Habana Biennale installation view)

Expositie: El Órgano Oriental

Een presentatie met werk van Antonio Jose Guzman en een live interactief programma, onder de titel Water No Get Enemy, samengesteld door Amal Alhaag

Agenda


Finale Diasporic Self: Black Love Letters & Manifestos
Een bijeenkomst om de laatste dag van Diasporic Self: Black Togetherness as Lingua Franca te vieren.
Diasporic Self: Lingua Franca of Black Poetics
Deze bijeenkomst biedt ruimte voor lezingen die de verschillende lagen en complexiteit van de zwarte poëzie van het alledaagse blootleggen.
Diasporic Self: Caring as Lingua Franca - Fiction & Myths of Black Womxnhood
Een bijeenkomst in samenwerking met Dipsaus podcast.
Citizenship & Cultural Production #1, Co-creation and the Commons
De eerste sessie als onderdeel van programmareeks Broadcasting from Babylon
Educatieprogramma: Broadcasting from Babylon, door Amal Alhaag, Maria Guggenbichler en Josien Pieterse
Over intersectioneel feministische, queer, en anti-koloniale belichaamde, luister-, en klankmethoden
Opening: Expositie Diasporic Self: Black Togetherness as Lingua Franca
Een project van Amal Alhaag en Barby Asante.
Diasporic Self II: Dancing as lingua franca (a gathering in progress)
Een evenement in het kader van Amsterdam Art Weekend 2018, met Hannah Catherine Jones, Ogutu Muraya, Amal Alhaag en Barby Asante.
Pedagogies of Violence, Pedagogies of Care
Onderdeel van 'Moving Together: Activism, Art and Education - A Week with Angela Davis'. Georganiseerd door Amal Alhaag & Maria Guggenbichler.
Pedagogies of the Opaque (I): Black Schools: Learning for and by Black Futures
De eerste bijeenkomst uit een reeks publieke onderzoeksevenementen voor, met en over ex-centrische culturele, gemeenschappelijke en collectieve praktijken en denkwijzen.
Symposium: Declassified - How to Un/Engender the Ethnographic Object?
Over de (historische) constructie van gender en seksualiteit binnen het museale etnografische collectiebeleid.
Filthy Mouth, Dirty Politics #2
Een 'anti-conferentie conferentie', experimenteren met smerige, vulgaire taal en radicaal feminisme.
Framer Framed op Art Rotterdam 2016
Met de installatie 'El Órgano Oriental' en een live interactief programma van Amal Alhaag, onder de titel Water No Get Enemy.
Mining, Memories and the Body: Een avond met o.a. Melanie Bonajo
Over de politiek en poëzie van veranderende industrieën, zoals de mijnbouw.
Diasporic self: geluid als lingua franca
Finissage van de expositie 'Ancestral Blues'.
In Dialogue II: Ondervraging van de ontdekkingsreiziger
Kan een ‘artistieke pelgrimstocht’ bijdragen aan het opnieuw toe-eigenen van Afrikaanse geschiedenissen?
In Dialogue I: Het ontcijferen en terugwinnen van geschiedenissen
Artist talk met deelnemende kunstenaars Papa Shabani en Xenson Znja.
Filthy Mouth - Dirty Politics
Experimentele conferentie over de relatie tussen vunzige taal, radicaal feminisme en digitale (non) spaces.
VENUS: the anti-hero hero
Interactief programma over de complexe historische erfenis van het zwarte en vrouwelijke lichaam.
Perspectives
Serie publieke events parallel aan de expositie Embodied Spaces.
Talkshow De Dissident/Mag Het Licht Aan festival
Talkshow in de context van de expositie 'Embodied Spaces' met Amal Alhaag, Molemo Moiloa, Evan Ifekoya, Arsham Parsi en CB Berghouwer.

Magazine