
11 okt 2015 – 19:00
Diasporic self: geluid als lingua franca
Aanvang 19:00 Locatie Framer Framed in de Tolhuistuin IJpromenade 2 1031 KT, Amsterdam-Noord Route Framer Framed in de Tolhuistuin is van Amsterdam Centraal Station bereikbaar met het pontje ‘Buiksloterweg’. De entree van het gebouw ligt direct aan het fietspad langs het IJ. De expositieruimte is bereikbaar via restaurant THT. De expositieruimte is via een lift toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Gratis entree Deze bijeenkomst vindt plaats in het Engels
Zondag 11 oktober is de laatste dag om de expositie Ancestral Blues (2015) te bezoeken. We zijn dan open vanaf 14:00. Om 19:00 is de finissage in onze expositieruimte. In dit afsluitende evenement zullen we ingaan op de relatie tussen diaspora en identiteit enerzijds en muziek en hedendaagse kunst anderzijds. Amal Alhaag stelt de avond samen en is tevens moderator.
Te gast zijn
– curator/kunstenaar Barby Asante
– kunstenaar en Rijksakademie alumnus Em’kal Eyongakpa
– Ancestral Blues kunstenaars Antonio Jose Guzman en Femi Dawkins
Het programma bestaat uit optredens en gesprekken. De rode draad wordt gevormd door het concept van de diaspora zoals gedefinieerd door Duitse kunsthistoricus Fatima El-Tayeb. Volgens deze definitie vallen onder de diaspora niet alleen mensen die hun ‘thuis’ verloren hebben, maar ook zij die weliswaar een vast thuis en officiële nationaliteit bezitten, maar desondanks geen toegang hebben tot bepaalde rechten. We kijken met name naar de rol van muziek als middel om een nieuwe, ‘diasporische’ identiteit te vormen.
Onderstaand een videoregistratie van de performance ??Fullmoons later/ wata kulture II, van d’Em’kal Eyongakpa.
Migratie / Diaspora /
Exposities

Expositie: Ancestral Blues - Return to the State of L3
Een onderzoek naar een hybride transatlantische cultuur, samengesteld door curator Vincent van Velsen
Netwerk

Em'kal Eyongakpa
Kunstenaar

Barby Asante
Kunstenaar, curator

Antonio Jose Guzman
Kunstenaar

Femi Dawkins
Kunstenaar
