Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Em’kal Eyongakpa

Em’kal Eyongakpa is een kunstenaar uit Kameroen, met diploma’s in biologie, ecologie en een residentieaan de Rijksakademie Amsterdam. Beïnvloed door zijn studies, onderzoekt zijn kunst noties van ideologische consumptie en de menselijke conditie, inclusief vragen over milieu, identiteit en vrijheid.

Aangezien Kameroen tot na de Eerste Wereldoorlog onderworpen was aan Duitse koloniale macht en tot na 1961 tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk verdeeld was, streeft Eyongakpa ernaar om te onderzoeken in hoeverre afscheidingen en socio-politieke structuren uit het verleden vandaag de dag nog steeds geïdentificeerd kunnen worden. In 2013 exposeerde hij in Sao Paulo bij de 18e International Contemporary Art Festival Sesc_Videobrasil. Enkele van zijn zijn solo projecten zijn Objectifs, Doual’art, Douala, Kameroen; performance of SUN is the MOON, Goëthe Institut, Yaoundé, Kameroen. Ook nam hij deel aan een aantal groepstentoonstellingen Rencontres de Bamako: Biennale Africaine de la Photographie, Bamako, Mali, 2009; Synchronicity, Galerie Baudoin Lebon, Parijs, Frankrijk, 2011; Mo(ve)ments, Bag Factory, Johannesburg, Zuid Afrika, 2011 en GAIA: Art Contemporain Aricaine, Atelier Richelieu, Parijs, Frankrijk, 2009.


Agenda


Diasporic self: geluid als lingua franca
Finissage van de expositie 'Ancestral Blues'.