Jonas Staal
Jonas Staal (1981) is een Nederlandse beeldend kunstenaar wiens werk zich bezighoudt met de relatie tussen kunst, propaganda en democratie. In 2023 is Jonas Staal de winnaar van de Prix de Rome Beeldende Kunstprijs.
Hij studeerde monumentale kunst in Enschede en in Boston. Staal voltooide zijn promotieonderzoek over propagandakunst aan het PhDArts-programma van de Universiteit Leiden, Nederland. Zijn werk manifesteert zich internationaal in de vorm van interventies in de publieke ruimte, tentoonstellingen, lezingen en publicaties. Staal woont en werkt in Rotterdam en Athene.
Hij is de oprichter van de artistieke en politieke organisatie New World Summit (2012-lopend) en de campagne New Unions (2016-lopend). Met BAK, basis voor actuele kunst, Utrecht was hij mede-oprichter van de New World Academy (2013-16), met Florian Malzacher leidt hij momenteel het utopische trainingskamp Training for the Future (2018-doorlopend) en met Laure Prouvost is hij medebeheerder van de Obscure Union (2017-doorlopend).
Samen met Framer Framed, schrijver en advocaat Radha D’Souza stichtte hij de Court for Intergenerational Climate Crimes (2021-doorlopend). Na de eerste presentatie bij Framer Framed, Amsterdam (2021-2022) werden nieuwe edities gepresenteerd in Kunsthalle Münster, Duitsland; Kansalaistori-plein, Helsinki, Finland; Olietankcultuurpark, Seoul, Zuid-Korea; en het eerste Nederlandse paviljoen op de 14e Gwangju Biënnale in Zuid-Korea. Een deel van de CICC-installatie werd door het Van Abbemuseum, Eindhoven, aangekocht voor hun vaste collectie. In 2024 verscheen de CICC-publicatie, uitgegeven door Framer Framed, met uitgebreide documentatie en reflectie op het project.
Projecten van Jonas Staal werden ondermeer getoond in het Stedelijk Museum in Amsterdam en Moderna Museet in Stockholm, de 7e Biënnale van Berlijn (2012), de 31e Biënnale van São Paulo (2014), Centraal Museum, Utrecht (2015), The Oslo Architecture Triennale (2016), Van Abbemuseum, Eindhoven (2018-), de Biënnale van Warschau (2019), Framer Framed (2021) en de 14e Gwangju Biennale (2023) in Zuid Korea.
Er verschenen diverse publicaties van zijn hand waaronder: Nosso Lar, Brasília (Jap Sam Books, 2014), Stateless Democracy (met co-editers Dilar Dirik en Renée In der Maur, BAK, 2015), Steve Bannon: A Propaganda Retrospective (Het Nieuwe Instituut, 2018), Propaganda Art in the 21st Century (The MIT Press, 2019), Training for the Future Handbook (met co-editer Florian Malzacher, Sternberg Press, 2021) en Court for Intergenerational Climate Crimes (Framer Framed, 2024).
- Korean Times - Bringing climate crimes to court
- AI Murmurings - Imaginaries of the Deep Present
- Texte zur Kunst - Tobias Dias on Court for Intergenerational Climate Crimes
- Radio1 Kunststof - Interview met Jonas Staal
- 'Propaganda Art in the 21st Century' (2019) door Jonas Staal, uit met MIT Press
- Groene Amsterdammer - 'De kunst van hedendaagse propaganda: Eis het onmogelijke' door Jonas Staal
- Persoonlijke website van Jonas Staal