Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

CICC Gwanju Pavilion. Foto: Jonas Staal
CICC Gwanju Pavilion. Foto: Jonas Staal
CICC Gwanju Pavilion. Foto: Jonas Staal
CICC Gwanju Pavilion. Foto: Paul Kuipers
CICC Gwanju Pavilion. Foto: Jonas Staal
CICC Gwanju Pavilion. Foto: Jonas Staal
CICC Gwanju Pavilion. Foto: Jonas Staal
Installatiefoto van de tentoonstelling CICC: Extinction Wars (2023) van Jonas Staal en Radha D' Souza, een co-productie van Framer Framed in samenwerking met het 14e Gwangju Biennale Netherlands Pavilion. Samengesteld door Juhyun Cho, in samenwerking met Gwangju Biennale Foundation, Gwangju Museum of Art en Framer Framed. Foto: © Jonas Staal

CICC: Extinction Wars geselecteerd door Monthly Art voor tentoonstellingsprijs

De Court for Intergenerational Climate Crimes: Extinction Wars werd door de 19th Monthly Art Award geselecteerd als een van de 10 beste tentoonstellingen van 2023. De tentoonstelling vond plaats van 5 april tot 30 juli in Gwangju, Zuid-Korea als onderdeel van de 14e Gwangju Biënnale.

Gwangju Biënnale Paviljoen Project

Framer Framed had de eer het eerste Nederlandse paviljoen als onderdeel van de 14e Gwangju Biënnale in Zuid-Korea te mogen vormgeven in het Gwangju Museum of Art. Samen met curator Juhyun Cho en onderzoeker Radha D’Souza en kunstenaar Jonas Staal werd hier een nieuwe editie van de Court for Intergenerational Climate Crimes gepresenteerd.

Het Gwangju Biënnale Pavilion Project, dat in 2018 van start ging, omvat tentoonstellingen van vooraanstaande internationale culturele organisaties om de grenzen tussen verschillende kunstomgevingen te doorbreken en een boodschap over te brengen die uniek is voor de stad Gwangju. Met drie organisaties vertegenwoordigd op de 12e Gwangju Biënnale in 2018 en twee op de 13e Gwangju Biënnale in 2021, groeide het project in 2023 uit tot een presentatie van negen kunst- en cultuurorganisaties uit verschillende landen.

De Gwangju Biennale is een biënnale voor hedendaagse kunst, opgericht in september 1995 in Gwangju, provincie Zuid-Jeolla, Zuid-Korea. De biënnale werd opgericht ter herdenking van de door studenten geleide Gwangju-opstand van 18 mei 1980, waarbij pro-democratische demonstranten werden geliquideerd door de militaire dictatuur. De Gwangju Biënnale in Zuid-Korea is Azië’s oudste en meest prestigieuze biënnale voor hedendaagse kunst.


Court for Intergenerational Climate Crimes

In 2021 werd de eerste presentatie van de Court for Intergenerational Climate Crimes (CICC) gepresenteerd bij Framer Framed in Amsterdam. Gebaseerd op het boek van Radha D’Souza, What’s Wrong With Rights? (2018), vonden openbare hoorzittingen plaats waarbij de Nederlandse staat en transnationale ondernemingen zoals Unilever, ING en Airbus, werden berecht voor het plegen van klimaatmisdaden. Aanklagers en getuigen hebben bewijs geleverd van hun wandaden. Het publiek trad op als jury en moest een oordeel vellen op basis van de Intergenerational Climate Crimes Act, de juridische basis van de CICC.

In 2022 volgde de Court for Intergenerational Climate Crimes: The Law on Trial in het Oil Tank Culture Park, een voormalig oliedepot in Seoul, Zuid-Korea. Het werk van D’Souza en Staal op de plaats delict: in het huis van het fossiele kapitalisme en de fossiele elites die daarvan hebben geprofiteerd. Door de installatie op te bouwen uit de overblijfselen van de fossiele industrie, zoals afgedankte olievaten, stellen zij voor om op de ruïnes van extratiesystemen een nieuw concept te bouwen: The Intergenerational Climate Crimes Act – een nieuwe juridische voorstelling waarin intergenerationaliteit, onderlinge afhankelijkheid en regeneratie in de menselijke en niet-menselijke wereld centraal staan; – niet een visie op de wet, maar op rechtvaardigheid, waarin mensen, dieren en planten als kameraden samenkomen om de wereld opnieuw te herstellen.

CICC: The Law on Trial (2022), Oil Tank Culture Park, Seoul, Zuid-Korea. Foto: Hyoseop Jeong

In 2023 volgde een nieuwe editie, de Court for Intergenerational Climate Crimes: Extinction Wars, gepresenteerd in het eerste Nederlandse paviljoen van de Gwangju Biennale. Deze editie belicht de rol van het militair-industriële complex bij klimaatmisdaden met het argument dat het bestaan van het op fossiele brandstoffen gestookte militair-industriële complex een ecocidale misdaad is tegen natuur en volkeren. Oorlogen hebben een verwoestende intergenerationele impact op menselijke gemeenschappen, maar ook op de complexe ecosystemen die hen in stand houden. Klimaatcatastrofe zou als een oorlogsmisdaad moeten worden beschouwd: een uitstervingsoorlog tegen levende werelden.

Court for Intergenerational Climate Crimes: Extinction Wars werd door Monthly Art geselecteerd als een van de 10 beste tentoonstellingen van 2023.

Installatiefoto van de tentoonstelling CICC: Extinction Wars (2023), Gwangju, Zuid-Korea. Foto: © Jonas Staal

Curator & Onderzoeker
Juhyun Cho (조주현)

Artiesten
Radha D’Souza
Jonas Staal

Court for Intergenerational Climate Crimes: Extinction Wars kwam tot stand in opdracht van Framer Framed in samenwerking met het Gwangju Biennale Pavilion

Gepresenteerd door
Gwangju Museum of Art
https://artmuse.gwangju.go.kr

Mede mogelijk gemaakt door
Arts Council Korea (ARKO), het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (Nederland), Amsterdams Fonds voor de Kunst (AfK), de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in Korea en het Mondriaan Fonds.



CICC / Zuidoost-Azië /

Exposities


Expositie: CICC Gwangju Biënnale - Extinction Wars

Een tentoonstelling van de CICC in het Nederlands Paviljoen van de Gwangju Biënnale, Zuid-Korea, geproduceerd en opgedragen door Framer Framed.

Expositie: CICC Seoul - The Law on Trial

Een nieuwe versie van het project Court for Intergenerational Climate Crimes (CICC) in het Oil Tank Culture Park in Seoul, Zuid-Korea.
Court for Intergenerational Climate Crimes - Jonas Staal

Expositie: Court for Intergenerational Climate Crimes

Een project van Radha D'Souza en Jonas Staal

Netwerk


Juhyun Cho

Juhyun Cho

Curator
Radha D'Souza

Radha D'Souza

Schrijver, onderzoeker, advocaat en activist

Jonas Staal

Kunstenaar

Magazine