Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Photo: @ Jan Banning

Meta Knol

Meta Knol is directeur van Museum De Lakenhal en mede-initiatiefnemer van Framer Framed.

Zij studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Na haar studie maakte Knol tentoonstellingen, schreef ze over beeldende kunst en was ze betrokken bij verschillende culturele initiatieven, zoals het kunstenaarsverblijf Het vijfde seizoen op het terrein van een psychiatrisch ziekenhuis in Den Dolder, het mobiele tentoonstellingspaviljoen Pleinmuseum en het Madness & Art Festival in Haarlem (2010). Knol bekleedt diverse bestuursfuncties in de culturele sector, waaronder algemeen bestuurslid van de vereniging voor kunst, cultuur en erfgoed Kunsten 92.

Als conservator moderne en hedendaagse kunst was Knol sinds 1997 verbonden aan het Centraal Museum in Utrecht. Ze werkte als onderzoeker aan de collectiecatalogus moderne kunst (2004) en voltooide de intermuseale collectiecatalogus US in NL – Amerikaanse kunst in Nederlandse musea, 1945-2002 (2005). In de zomer van 2004 stelde ze de tekeningententoonstellingen Microkosmos en Zwart op Wit samen. In 2006 was zij curator van de tentoonstelling This is America. Visions of the American Dream en in 2008 realiseerde ze de collectiepresentatie Standpunten. Haar laatste tentoonstelling bij het Centraal Museum was Beyond the Dutch – Indonesië, Nederland & de beeldende kunsten van 1900 tot nu (2009), die zij samenstelde met Enin Supriyanto.

In augustus 2009 trad Meta Knol aan als directeur van het Stedelijk Museum De Lakenhal, Leiden. Voor dit museum maakte zij in 2015 onder andere de tentoonstelling Global Imaginations in samenwerking met het Nationaal Museum voor Wereldculturen en Universiteit Leiden. Het  museum onderging onder haar leiding een grootscheepse verbouwing waarvan op 20 juli 2019 de opening met lovende recensies plaatsvond voor het publiek.

Meta Knol toont zich in diverse opinie artikelen een pleitbezorger van museale vernieuwing. In 2007 publiceerde Knol met Edwin Jacobs en Stijn Huijts het manifest Naar een mondig museum in NRC Handelsblad, dat veel stof deed opwaaien in de Nederlandse museumwereld. In het artikel Het onderscheid tussen westerse en niet-westerse kunst is achterhaald houdt Knol een pleidooi voor museale samenwerking om historische koloniale scheidslijnen – die ook de museum wereld kenmerken – te doorbreken. Recent publiceerde Knol in NRC Handelsblad, het artikel Stop de blockbusterverslaving, waarin zij oproept een einde te maken aan een systeem waarin Nederlandse musea tegen elkaar opbieden met grote, geldverslindende publiekstrekkers.

 


Exposities


Expositie: HOME

Met werk van Marjan Teeuwen, Ezz Al Zanoon en Rawan Mahady samengesteld door Meta Knol

Agenda


Live conversation HOME #4: The politics of autonomous art
Een bijeenkomst in de context van de expositie 'Home'.
Live conversation HOME #3: Constructing home
Een bijeenkomst in de context van de expositie 'Home'.
Live conversation HOME #2: The Nakba, Heritage and Cultural Memory
Een bijeenkomst in de context van de expositie 'Home'.
Live conversation HOME #1: Imaginations of HOME
Een bijeenkomst in de context van de expositie 'HOME'.
Symposium: Omstreden geschiedenis
Symposium over de (re)presentatie van de Nederlands-Indonesische geschiedenis in musea.
De koloniale blik
Over de historische aannames die onze blik op kunst bepalen.
Symposium: Onbegrensd verzamelen
Volkenkundige, cultuurhistorische en kunstmusea in gesprek over het verzamelen en presenteren van transculturele kunst.

Magazine