Sammy Baloji
Sammy Baloji (geb. 1978 in Lubumbashi, Democratische Republiek Congo) is een kunstenaar die woont en werkt tussen Brussel en Lubumbashi. Hij heeft een achtergrond in Literatuurwetenschappen en Sociale Wetenschappen, en startte zijn kunstenaarscarrière als cartoonist. Om materiaal te verkrijgen voor zijn cartoons begon hij met een geleende camera scenes te fotograferen. Hij kreeg vervolgens een formele training als fotograaf onder leiding van Simon Mukunday en Marie-Françoise Plissart.
In 2005 begon Baloji zich te richten op het onderzoeken van de geschiedenis van de Democratische Republiek Congo. Zijn werk is een doorlopend onderzoek naar het culturele, architecturale en industriële erfgoed van Katanga, een regio in Congo, waarbij hij zich specifiek focust op de doorwerking van het Belgische koloniale verleden. Baloji’s gebruik van fotoarchieven zorgt ervoor dat hij tijd en ruimte kan manipuleren, waarbij hij een vergelijking trekt tussen oude koloniale narratieven en hedendaagse economische grootmachten. Zijn werk is als een verhaal dat zichzelf continu herhaalt, waarin dezelfde fouten, hetzelfde onrecht en dezelfde trauma’s telkens opnieuw plaatsvinden over de hele wereld. Zijn video- en fotografieseries tonen hoe identiteiten worden gevormd, hervormd, gemanipuleerd en opnieuw uitgevonden. Met zijn kritische blik op hedendaagse samenlevingen waarschuwt hij voor de manieren waarop heersende culturele structuren het collectieve geheugen bepalen, waardoor sociale en politieke machten menselijk gedrag kunnen dicteren.
Baloji nam deel aan de Bamako African Photography Encounters in 2007, de Lyon Biennale in 2015, de Venetië Biennale in 2015, het PhotoQuai festival bij Quai Branly Museum in Parijs in 2015, de Dakar Biennale in 2016 en documenta 14 in 2017. Sammy Baloji is mede-oprichter van The Picha Encounters, een biennale voor fotografie en video in Lubumbashi.
Zijn werk is tentoongesteld bij het Royal Museum of Central Africa in Tervuren, het Kunstmuseum aan Zee in Oostende, Framer Framed in Amsterdam, Tate Modern in Londen, het Africa Center in New York en the Smithsonian National Museum of African Art in Washington, DC, Z33 in Hasselt en Framer Framed in Amsterdam. Bij Framer Framed realiseerde hij de solotentoonstelling A Blueprint for Toads and Snakes (2018). De door Framer Framed geïnitieerde tentoonstelling reisde in aangepaste vorm door naar Lunds Kosthall in Zweden en Aarhus Konsthall in Denemarken.
Baloji ontving meerdere toekenningen, waaronder van de Prince Claus Foundation in Nederland, de Bamako African Photography Encounters en de Dakar Biennale. Daarnaast ontving hij de Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative in 2014.
- Lees: Koloniaal extractivisme en epistemische geologieën in Congo
- Interview met Sammy Baloji: Dekoloniseren gaat over macht, maar maakt gebruik van symbolen
- Recensie: De Witte Raaf - Sammy Baloji. A Blueprint for Toads and Snakes
- Expositie: Congo Art Works - Populaire Schilderkunst
Links
- Catalogus: A blueprint for toads and snakes (2018)
- Press release: Sammy Baloji - A Blueprint for toads and snakes EN
- Persbericht: Sammy Baloji - A blueprint for toads and snakes -