Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Photo (c) Rosa Spaliviero

Sammy Baloji

Sammy Baloji (geb. 1978 in Lubumbashi, Democratische Republiek Congo) is een kunstenaar die woont en werkt tussen Brussel en Lubumbashi. Hij heeft een achtergrond in Literatuurwetenschappen en Sociale Wetenschappen, en startte zijn kunstenaarscarrière als cartoonist. Om materiaal te verkrijgen voor zijn cartoons begon hij met een geleende camera scenes te fotograferen. Hij kreeg vervolgens een formele training als fotograaf onder leiding van Simon Mukunday en Marie-Françoise Plissart.

In 2005 begon Baloji zich te richten op het onderzoeken van de geschiedenis van de Democratische Republiek Congo. Zijn werk is een doorlopend onderzoek naar het culturele, architecturale en industriële erfgoed van Katanga, een regio in Congo, waarbij hij zich specifiek focust op de doorwerking van het Belgische koloniale verleden. Baloji’s gebruik van fotoarchieven zorgt ervoor dat hij tijd en ruimte kan manipuleren, waarbij hij een vergelijking trekt tussen oude koloniale narratieven en hedendaagse economische grootmachten. Zijn werk is als een verhaal dat zichzelf continu herhaalt, waarin dezelfde fouten, hetzelfde onrecht en dezelfde trauma’s telkens opnieuw plaatsvinden over de hele wereld. Zijn video- en fotografieseries tonen hoe identiteiten worden gevormd, hervormd, gemanipuleerd en opnieuw uitgevonden. Met zijn kritische blik op hedendaagse samenlevingen waarschuwt hij voor de manieren waarop heersende culturele structuren het collectieve geheugen bepalen, waardoor sociale en politieke machten menselijk gedrag kunnen dicteren.

Baloji nam deel aan de Bamako African Photography Encounters in (2007), de Lyon Biennale (2015), de Venetië Biennale (2015), het PhotoQuai festival bij Quai Branly Museum in Parijs (2015), de Dakar Biennale (2016) en documenta 14 (2017).

Sammy Baloji is mede-oprichter van The Picha Encounters, een biennale voor fotografie en video in Lubumbashi. Zijn werk is tentoongesteld bij het Royal Museum of Central Africa in Tervuren, het Kunstmuseum aan Zee in Oostende, Framer Framed in Amsterdam, Tate Modern in Londen, het Africa Center in New York en the Smithsonian National Museum of African Art in Washington, DC, Z33 in Hasselt en Framer Framed in Amsterdam.

Bij Framer Framed realiseerde hij de solotentoonstelling A Blueprint for Toads and Snakes (2018). De door Framer Framed geïnitieerde tentoonstelling reisde in aangepaste vorm door naar Lunds Kosthall in Zweden en Aarhus Konsthall in Denemarken. De samenwerking met Framer Framed werd in 2023 voortgezet met de bijdrage van Sammy Baloji aan de tentoonstelling Charging Myths, een samenwerking met het transnationale kunstenaarscollectief On-Trade-Off, Picha en Z33 in Hasselt, België.

Baloji ontving meerdere prijzen, waaronder van het Prince Claus Fonds (2009) in Nederland, de Bamako African Photography Encounters en de Dakar Biennale. Daarnaast ontving hij de Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative in 2014.

 


Exposities


Expositie: Charging Myths

Een tentoonstelling van het transnationale collectief On-Trade-Off waarin wordt onderzocht hoe technologische innovatie afhankelijk is van natuurlijke hulpbronnen.

Expositie: A Blueprint for Toads and Snakes

Een solotentoonstelling van Sammy Baloji

Agenda


Finissage: A Blueprint for Toads and Snakes
Met Sammy Baloji, Georges Senga Assani en Heleen Debeuckelaere.
Boekpresentatie: Wanneer we spreken over kolonisatie
Over de recente publicatie van Faassen en Verdijk, in het kader van solo tentoonstelling 'A Blueprint for Toads and Snakes' van Sammy Baloji
Curator rondleiding: A Blueprint for Toads and Snakes
Een rondleiding door Vincent van Velsen langs het werk van Sammy Baloji.

Magazine