Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Raul Balai

Raul Balai (Amsterdam, Nederland, 1980) woont en werkt in Amsterdam. Zijn focus ligt op thema’s als culturele botsingen, hybriditeit, uitwisselingen en transformaties. Hij haalt inspiratie uit zowel populaire cultuur en politiek, als muziek en kunst. Het visuele vocabulaire en het conceptuele framework dat Balai toepast, zijn gevormd door vele disciplines: schilderen, graffiti, grafisch ontwerp, illustratie en fotografie. Hij groeide op in Amsterdam in de jaren 80 en 90. In deze periode werd hij beïnvloedt door de Hip Hop en House scene uit die tijd. Voordat hij naar de HKU, de kunst academie in Utrecht ging, schilderde en tekende hij voor zichzelf en maakte graffiti op de straat. Deze achtergrond in graffiti en zijn educatie in grafisch ontwerpen kunnen nog steeds geïdentificeerd worden in Balai’s huidige praktijken. Bovendien vertaald zijn multi-etnische achtergrond zich naar het uitdagen van conventionele stereotypen. Hij drijft de spot met de lasten van de geschiedenis, speelt met vooroordelen en trotseert onverdraagzaamheid, alles met een knipoog.

In de afgelopen jaren exposeerde hij bij de Biennale Dak’Art, Senegal (2010), M HKA Antwerp (2010), Gallery 23, Amsterdam (2010, 2018), Smart Project Space, Amsterdam (2010), De Schouwburg, Rotterdam (2013),  Amsterdam Museum (2013), Carrefour des Arts, Larache, Morocco (2013), Framer Framed, Amsterdam (2015). Het werk van Raul Balai was bij Framer Framed onderdeel van de tentoonstelling The State of L3.

Als vormgever was hij verantwoordelijk voor de vormgeving van de expositie Zwart en Revolutionair (2017-2018) bij The Black Archives, in Amsterdam.

Balai is mede-eigenaar van het creatieve bureau Het IJzeren Gordijn.


Exposities


Works by Antonio Jose Guzman

Expositie: Ancestral Blues - Return to the State of L3

Een onderzoek naar een hybride transatlantische cultuur, samengesteld door curator Vincent van Velsen