Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Marjolijn Dijkman. Photo: M. Vanden Eynde

Marjolijn Dijkman

Marjolijn Dijkman (1978, NL) woont en werkt in Brussel (BE) en Saint-Mihiel (FR). Haar praktijk is gebaseerd op onderzoek, is multidisciplinair en omvat film, fotografie, beeldhouwkunst en installatie. De werken zelf kunnen gezien worden als een vorm van speculatieve fictie: deels gebaseerd op feiten en onderzoek, vaak gesitueerd in de sfeer van de verbeelding. Zij houdt zich bezig met overblijfselen van de ideologie van de verlichting, uitingen van het collectieve geheugen, blinde vlekken van representatie. Samenwerkingen met andere kunstenaars, denkers en experten vormen een belangrijk onderdeel van haar leven en kunstenaarspraktijk en zijn een belangrijke motivatie geweest om in 2005 Enough Room for Space mede op te richten. Recente solotentoonstellingen in 2021 zijn onder meer Electrify Everything, NOME, Berlijn en Shifting Axis, Edith Russ Haus, Oldenburg (DE).

“Ik ben ervan overtuigd dat de kritische uitdagingen die de kern vormen van On-Trade-Off het best collectief en vanuit een brede waaier aan perspectieven en artistieke stemmen kunnen worden aangegaan”.


Exposities


Expositie: Charging Myths

Een tentoonstelling van het transnationale collectief On-Trade-Off waarin wordt onderzocht hoe technologische innovatie afhankelijk is van natuurlijke hulpbronnen.

Agenda


Performance: Electrify Everything
Performance met kunstenaars Pom Bouvier b., Marjolijn Dijkman en Jean Katambayi Mukendi die reflecteren op de structurerende kracht van elektriciteit en de relatie tot grondstoffen en exploitatie.
Opening: Charging Myths
Opening van de tentoonstelling Charging Myths van het transnationale kunstenaarscollectief On-Trade-Off.

Magazine