Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Vinca Kruk

Vinca Kruk (Leiden, 1980) is samen met Daniel van der Velden medeoprichter van Metahaven, een kunstenaarscollectief dat films maakt, schrijft en ontwerpt.

Films en videowerken van Metahaven zijn onder andere Capture (2022), Chaos Theory (2021), Hometown (2018), Eurasia (Questions on Happiness) (2018) en Information Skies (2016). Boeken van Metahaven zijn onder andere PSYOP: An Anthology (2018, onder mederedactie van Karen Archey), Digital Tarkovsky (2018) en Uncorporate Identity (2010, mede geredigeerd door Marina Vishmidt).

Op dit moment werkt Metahaven aan The Feeling Sonnets (Transitional Object) (2024) een nieuw filmwerk over poëzie en AI dat mede gebaseerd is op een dichtbundel van Eugene Ostashevsky. Een nieuw boek van Metahaven, over de toekomst van de ‘beholder’s share’ in de kunst, zal in de lente van 2025 bij Verso verschijnen.

Metahaven presenteerde solotentoonstellingen bij onder andere MoMA PS1, New York, het Guggenheim Museum Bilbao, ICA Londen, het Stedelijk Museum Amsterdam, Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco, Asakusa, Tokio, Izolyatsia, Kyiv, e-flux, New York, Tick Tack, Antwerpen en State of Concept Athens. Metahaven nam deel aan groepspresentaties bij Artists Space, New York, het Museum of Modern Art Warsaw, de Gwangju Biennale, de Sharjah Biennial, de Busan Bienniale, Ghost:2561, Bangkok en vele andere.

Metahaven is artistiek adviseur bij de Rijksakademie, gelieerd onderzoekers aan Antikythera en afdelingshoofd van de Geo-Design masterafdeling aan de Design Academie Eindhoven – DAE.