Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet 'Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet' - Foto: Jorah Sarah / Framer Framed - Foto: Jorah Sarah / Framer Framed

Kunstproject: Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet

‘’Je weet pas wie je bent als je iemand anders kent’’

Bij Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet staat het gevoel van ’thuis’ centraal. Hoe ervaren kinderen de buurt waar zij in opgroeien? Dit kunstproject is tot stand gekomen in een nauwe samenwerking tussen De Muziekstraat en Framer Framed, en begon met een workshopreeks in 2021.

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet – Foto: Jorah Sarah / Framer Framed

Workshops
In de herfstvakantie van 2021 werd in de Vogelbuurt en de Molenwijk de workshopreeks Hé, jij daar aan de andere kant van de stad georganiseerd. Onder begeleiding van Roos Pollmann (kunstenaar en muzikant), Anouschka Boswijk (illustrator en antropoloog) en Malou Sumah (cultuurcoach Framer Framed) zijn de kinderen op onderzoek uitgegaan naar het thuisgevoel, de buurt en elkaar. In de ochtend vonden de workshops plaats in Werkplaats Molenwijk, in de middag bij De Muziekstraat in de Vogelbuurt. De kinderen maakten geluidsopnames en tekeningen van zichzelf en hun eigen omgeving, die over en weer werden uitgewisseld. Door middel van de gemaakte werken leerden ze elkaar, elkaars buurt en hun eigen omgeving elke dag een beetje beter kennen. De lessen waren onderzoekend en antropologisch van aard, waarbij zowel de kunstenaars als de kinderen de rol hadden van onderzoeker.

De kunstenaars onderzochten de stad vanuit het perspectief van de kinderen, met vragen als: hoe zien de kinderen de stad? Wat valt hen op straat op? Maken zij onderscheid tussen zichzelf en kinderen uit een andere buurt? Wat zijn verschillen en overeenkomsten in hun woon- en schoolomgeving? Denken ze in landen, steden, buurten en/of straten? Waar voelen ze zich thuis? Alleen in hun kamer, in hun huis, op school, de buurt, de stad of is de hele wereld hun thuis? De kinderen deden zelf onderzoek dat aanzette tot nadenken over hun eigen blik op de stad en over die van kinderen aan de andere kant van Amsterdam Noord. Hoe zag de buurt er honderd jaar geleden uit? Hoe ziet mijn buurt eruit als ik het uit mijn hoofd teken? Hoe klinkt mijn straat? Als ik de stem hoor van het kind aan de andere kant van Noord, hoe denk ik dat hij of zij eruitziet? Welke dieren en planten wonen er in mijn buurt? Zullen er andere planten groeien in de andere buurt?

Naast het onderzoek doorliepen de kinderen ook een creatief proces. Elke sessie bestond uit een onderzoeks- en een maakdeel. De kinderen leerde verhalen vertellen aan de hand van beeld en geluid, in de vorm van gemaakte tekeningen, poëzie en opgenomen muziek en geluid. Zo hebben ze in de loop van de reeks ontdekt wie in de andere buurt woont en hoe hun omgeving eruitziet en klinkt. De ervaringen van de kinderen zijn gevangen in beeld en geluid, met als resultaat een bijzonder collectief kunstwerk: een prentenboek met bijpassende muzikale kunstwerken.

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet – Foto: Jorah Sarah / Framer Framed

Presentatie werken
De tentoonstelling Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet presenteerde het werk dat de kinderen in samenwerking met de kunstenaars hebben gemaakt. Voor deze tentoonstelling ‘reisden’ de gemaakte werken van de kinderen uit een lokaal café in de Vogelbuurt waar ze geëxposeerd waren, naar Werkplaats Molenwijk. Hier werd de bijzondere verzameling van beeldende en muzikale kunstwerken tentoongesteld in de ruimte, aan de buurt. Ook werd een deel van het materiaal – boekjes, kleine ansichtkaarten, risoprints én het prentenboek – gratis aangeboden aan bezoekers.

Op 17 maart 2022 werd de tentoonstelling feestelijk geopend met de Parade Molenwijk van Stichting Pretvormer en Stichting Accu, die samen met kinderen uit de buurt vanaf basisschool De Krijtmolen een muzikale tocht maakte naar de Werkplaats. Hierna konden de kinderen deelnemen aan de tekenworkshop Een oceaan van bakstenen, waarbij zij aan de slag gingen met potloden, stiften, krijtjes en papier om gezamenlijk een fantasievolle kaart van de buurt te maken. Tegen de namiddag werd de tentoonstelling geopend voor publiek. Deelnemers van de workshopreeks, initiatiefnemers, jonge en oudere bewoners van de Molenwijk en de Vogelbuurt en iedereen die geïnteresseerd was om de presentatie en feestelijke opening bij te wonen verzamelden zich bij de Werkplaats. Voor de kinderen die hebben meegedaan aan het maakproces was het goed om hun stem, hun verhaal en hun werk terug te zien en te horen om daar trots op te zijn en om hun zelfvertrouwen te vergroten. Zo zei één van de jonge deelnemers uit de Vogelbuurt die samen met zijn vader de presentatie kwam bezichtigen enthousiast: “Kijk! Die tekening heb ik gemaakt en die staat ook op de voorkant van de flyer!”


Werkplaats Molenwijk wordt mogelijk gemaakt met steun van
Ministerie van Onderwijs, Amsterdams Fonds voor de Kunst, De Alliantie en Stadsdeel Noord.

Werkplaats Molenwijk is een initiatief van Framer Framed. Framer Framed wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, het Amsterdams Fonds voor de Kunst en Stadsdeel Oost.



Amsterdam Noord / Educatie / Molenwijk /

Exposities


Presentatie: Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet

Eindpresentatie van De Muziekstraat in Werkplaats Molenwijk

Agenda


Parade Molenwijk
Fanfare voor jong en oud in de Molenwijk
Parade Molenwijk
Fanfare voor jong en oud in de Molenwijk
Finissage: Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet
Laatste dag van de tentoonstelling in Werkplaats Molenwijk
Workshop: Hey, jij daar aan de andere kant van de stad!
Herfstvakantie kunstworkshops in Amsterdam Noord

Netwerk


Image of Anouschka Boswinous

Anouschka Boswijk

Illustrator

Roos Pollmann

Muzikant en multidisciplinair kunstenaar