Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Publicatie: Paradijsvogels in de Polder

In 2012 is het 50 jaar geleden dat een paar honderd Papoea’s naar Nederland vluchtten. Dit gebeurde na de overdracht van de laatste Nederlandse kolonie in de Oost: Nederlands-Nieuw-Guinea. De Papoea’s kwamen in Nederland aan als politiek vluchtelingen. Hun aankomst en de bijna geruisloze integratie van inmiddels vier generaties Papoea’s is grotendeels onopgemerkt gebleven in Nederland.

In de publicatie en expositie staan Nederlandse Papoea’s als zelfbewuste bewoners van de 21e eeuw en in al hun diversiteit centraal. De foto’s zijn gemaakt door fotografe Bodil Anaïs die als kunstenaar betrokken was bij het erfgoed-project Linken Leggen Lombok (2009), een initiatief van Stichting Papua Cultureel Erfgoed, Museum Maluku en Kosmopolis Utrecht. Anaïs werd geraakt door de geschiedenis van de Papoea’s en hun onzichtbaarheid en wilde hen letterlijk een gezicht geven. Ze plaatste een oproep via social media en vroeg Papoea’s om mee te werken aan haar fotoproject. Ze maakte 15 portretten en plaatste deze op een openbare en symbolische plek: de Laan van Nieuw Guinea in Utrecht. Getroffen hierdoor verzochten diverse mensen uit de Papoeagemeenschap om een vervolg. Anaïs maakte er in 2011 een aantal nieuwe portretten bij. Een selectie van de twee fotoseries is te zien in deze expositie. Het gelijknamige fotoboek Paradijsvogels in de Polder (2012, KIT Publishers & Kosmopolis Utrecht) laat alle 35 portretten zien, aangevuld met 10 interviews van journaliste Eva Prins. Het boek is samengesteld door Nancy Jouwe.


Netwerk


Nancy Jouwe

Phd kandidaat