Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Amal Alhaag

Amal Alhaag is een onafhankelijke curator gevestigd in Amsterdam, culturele programmeur en radio-dj met een interesse in counter-culture, orale geschiedenissen en globale sociale vraagstukken. Haar werk verkent deze thema’s via kort- en langdurige samenwerkingen met kunstenaars, instituties en publiek. Sinds 2008 verbinden haar projecten muziek en kunst met hedendaagse zaken, postkolonialisme, digitale antropologie en alledaagse anekdotes om “oncomfortabele” zaken uit te nodigen, op te voeren of te onderzoeken, onbekende verhalen en niet-welkom publiek om narratieven in niet permanente situaties te schrijven, te delen of te componeren. In 2012 trad Amal Alhaag op als curator-in-residentie bij NODE, Center for Curatorial Studies te Berlijn. Daarvoor werkte ze als culturele programmeur bij de Tolhuistuin, Amsterdam (2009-2012) en als curator voor publieke programmering bij het Tropenmuseum, Amsterdam (2013/2014).

Samen met kunstenaar Maria Guggenbichler, stichtte Alhaag The Side Room, een discursief platform voor kunst & intersectionele theorie in Amsterdam. Daarnaast is ze de artistieke director van contemporain urban cultuur platform Metro54. Vanuit deze hoedanigheid leverde ze een bijdrage aan het samenstellen van de tentoonstelling BLUEPRINT: Whose urban appropriation is this? (2017) over de relatie tussen straatcultuur en architectuur in TENT Rotterdam.

Bij Framer Framed levert ze als curator een bijdrage aan de programmering van het publieksprogramma.


Agenda


Symposium: Declassified – How to Un/Engender the Ethnographic Object?
Filthy Mouth, Dirty Politics #2
Een 'anti-conferentie conferentie'; experimenteren met smerige, vulgaire taal en radicaal feminisme
Framer Framed op Art Rotterdam 2016
Als onderdeel van Intersections, een podium voor jong talent in de hedendaagse kunst
Diasporic self: sound as lingua franca
Finissage van de expositie Ancestral Blues
In Dialogue II: Questioning the explorer
Kan een ‘artistieke pelgrimstocht’ bijdragen aan het opnieuw toe-eigenen van Afrikaanse geschiedenissen?
In Dialogue I: Deciphering and Reclaiming Histories
Artist talk met deelnemende kunstenaars Papa Shabani en Xenson Znja
Perspectives
Serie publieke events parallel aan de expositie Embodied Spaces
Filthy Mouth – Dirty Politics
Experimentele conferentie over de relatie tussen vunzige taal, radicaal feminisme en digitale (non) spaces
VENUS: the anti-hero hero
Interactief programma over de complexe historische erfenis van het zwarte en vrouwelijke lichaam.
Talkshow De Dissident/Mag Het Licht Aan festival
Talkshow in de context van de expositie 'Embodied Spaces' met Amal Alhaag, Molemo Moiloa, Evan Ifekoya, Arsham Parsi en CB Berghouwer

Magazine