Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Museum Batavian Society of Arts and Sciences Showcase with costume and mask of the Barong, the Balinese king of spirits. (23 November 1948). Courtesy of Museum Nasional Indonesia.

3 Mar 2017 – 18:00

Lezing: Musea en Nederlands-Indië, door Caroline Drieënhuizen

Locatie: Framer Framed expositieruimte Tijd: 18:00 – 20:00 Taal: Nederlands Toegang: Gratis


De leerstoel Nederlands-Caraïbische Letteren van de Universiteit van Amsterdam en Framer Framed organiseren in de periode maart/april 2017 een reeks open lezingen waarin ingegaan wordt op de invloed van het kolonialisme en Nederlands imperialisme op (de relatie tussen) literatuur en beeldende kunst in de voormalige Nederlandse koloniën.

De eerste lezing wordt gegeven op vrijdag 3 maart 2017, door Caroline Drieënhuizen, universitair docent Cultuurgeschiedenis bij de Open Universiteit. De lezingen vinden plaats in de Framer Framed expositieruimte en zijn gratis te bezoeken.

Lezing Caroline Drieënhuizen – “Musea en Nederlands-Indië, ca. 1880-1950”
Musea zijn sociale en symbolische plekken waar door mensen, in interactie met de tentoongestelde objecten, dominante wereldbeelden, geschiedenissen en andere bezoekers, betekenissen worden gegeneerd. Ze worden dan ook vaak gezien als belangrijke instrumenten van natievormingsprocessen en goed voor de creatie van een identiteitsgevoel, nationaliteit en burgerschap.

In de lezing gaat Caroline Drieënhuizen in op het Museum van het Bataviaasch Genootschap in hedendaags Jakarta (het huidige Museum Nasional) en twee volkenkundige musea in Nederland (Volkenkunde in Leiden en het voormalig Koloniaal Instituut in Amsterdam). Welke inzichten geven deze musea ons in de praktijk van het kolonialisme met de manier waarop zij betekenis gaven aan objecten en narratieven? En in hoeverre waren zij niet alleen reflectief, maar tevens instrumenteel in het creëren van koloniale wereldbeelden, geschiedenissen en nationale identiteiten?

——-

Save the date: aankomende lezingen in deze serie
Fri 17 March: Remco Raben – The modern art & literature of the Indies/Indonesia [EN] Fri 24 March: Gábor Pusztai – Het werk van Laszlo Székely, schrijver en beeldend kunstenaar [NL] Wed 5 April: Rose Mary Allen – The culture of oral history in Curacao [EN] Fri 7 April: The work of Charles Landvreugd & Patricia Kaersenhout [EN] Tue 12 April: Sara Blokland – Srefidensi, photo archives, photo albums, memory & identity [EN] Fri 14 April: Paul Faber – Moderne kunst in het Caraïbisch gebied [NL] Fri 21 April: Ellen de Vries – Nola Hatterman & de kunst in Suriname [NL]

Indonesië / Gedeeld erfgoed / Koloniale geschiedenis /


Agenda


Lezing: Ellen de Vries – Nola Hatterman en de kunst in Suriname
Lezing door onderzoeker en publicist Ellen de Vries, over het werk van Nola Hatterman in Amsterdam en Suriname.
Lezing: Iwan Sewandono - The outframed framed in: modern Indonesian Painters
Lezing door Iwan Sewandono, over moderne Indonesische schilders in Nederlands-Indië vanaf de jaren '30.
Lezing: Paul Faber - Moderne Surinaamse kunst in wording, 1945-1980
Lezing door kunsthistoricus, tentoonstellingsmaker en publicist Paul Faber, over moderne Surinaamse kunst.
Lezing: Het werk van Patricia Kaersenhout en Charl Landvreugd
Lezingen door kunstenaars Patricia Kaersenhout en Charl Landvreugd, waar zij ingaan op hun werk.
Lezing: Rose Mary Allen - Oral history as autobiography
Lezing door Dr. Rose Mary Allen, over oral history in de context van Curacao.
Lezingenreeks: De invloed van kolonialisme op kunstuitingen in voormalige Nederlandse koloniën
De leerstoel Nederlands-Caraïbische Letteren van de Universiteit van Amsterdam en Framer Framed organiseren een reeks open lezingen in maart en april 2017.

Netwerk


Caroline Drieënhuizen

Historicus en universitair docent