Ruben Pater
Ruben Pater is een ontwerper uit Amsterdam. Als visueel verslaggever vertelt hij verhalen over complexe geopolitieke onderwerpen. Hij probeert de publieke opinie te beïnvloeden door verhalen visueel te vertalen die normaal onderbelicht blijven, omdat ze gevoelig liggen of niet winstgevend zijn. Onder de naam ‘untold stories’ zoeken zijn projecten naar nieuwe relaties tussen grafisch ontwerp en journalistiek.
Hij studeerde grafisch ontwerpen in Breda en volgde daarna de masteropleiding grafisch onwerpen op het Sandberg Instituut in Amsterdam. Momenteel geeft hij les aan de afdeling Man and Communciation op de Design Academy in Eindhoven. Daarnaast werkt hij aan een journalistiek verhalenproject over landen met veel censuur, en maakt hij wekelijks de spionagepuzzel voor NRC next, over de ‘NSA leaks’.
Zijn Drone Survival Guide (2013) kreeg wereldwijde aandacht als een educatief middel en politiek statement over het gebruik van drones. Dit werk was bij Framer Framed te zien als onderdeel van de tentoonstelling Crisis of History #2 – Fight History – Strategies of Resistance (2015). In 2016 verscheen zijn boek Politics of design. A (not so) global manual for visual communication bij BIS Publishers. Hij schreef ook Caps Lock – How Capitalism Took Hold of Graphic Design, and how to Escape from it, gepubliceerd door Valiz in 2021.
Voor Framer Framed was hij verantwoordelijk voor het grafische ontwerp en de identiteit van de tentoonstelling As If – The Media Artist as Trickster (2017) en Really? Art and Knowledge in Time of Crisis (2024). De tentoonstelling ging verder onder de titel How Much of this is Fiction bij FACT, Foundation for Art and Creative Technology in Liverpool (VK) en HeK, House of Electronic Arts in Basel (CH).
Andere projecten van Ruben Pater zijn ‘Bescherming tegen Overstromingen’ (2011), een onderzoek naar rampencommunicatie ten tijde van klimaatverandering, en ‘Double Standards’ (2012), een onderzoek over de rol van de maritieme handel bij de piraterij rond Somalië.