Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Voortgezet Onderwijs

Voor het voortgezet onderwijs maken wij programma’s op maat, indien gewenst in samenwerking met kunstenaars en/of andere culturele instellingen. Deelnemers maken kennis met kunst aan de hand van werken in onze lopende tentoonstellingen, uit ons archief of van een begeleidend kunstenaar. De thematiek van de getoonde werken maken wij laagdrempelig, toegankelijk en vooral bespreekbaar voor jonge mensen. Door ervaringen en perspectieven te delen met elkaar, onderzoeken ze de betekenis en mogelijkheden van kunst in een sociaal-maatschappelijke context.

Inhoudelijk kan het programma invulling geven aan verschillende schoolvakken. Wij hebben ervaring met het ontwikkelen en uitvoeren van workshops voor CKV, Maatschappijleer en Geschiedenis. Ook creëren we meerdaagse programma’s voor projectweken of een kunsteducatieve invulling van keuzewerktijd voor een heel lesblok. De uitvoering vindt plaats binnenschools op locatie, in onze tentoonstellingsruimte in Amsterdam-Oost of in Werkplaats Molenwijk in Amsterdam-Noord.

Naast de programma’s op maat zijn er regelmatig projecten die interessant kunnen zijn voor uw leerlingen. Kijk voor lopende projecten hieronder. Neem bij interesse of vragen contact op via educatie@framerframed.nl. 



Educatieproject: Shared Waters

Uitwisselingsproject voor jongeren met Kaapstad, Zuid-Afrika. 

Shared Waters: Hoe het Camissa Museum in Kaapstad haar grenzen verlegt naar Amsterdam


Zelf gemaakt!

Zelf gemaakt! is een project waarbij leerlingen van het Kolom Praktijkcollege Noord wekelijks buitenschoolse lessen krijgen van kunstdocenten van Framer Framed en kunstdocenten van de OBA. Leerlingen worden aangemoedigd nieuwsgierig te zijn, een onderzoekende houding te ontwikkelen en te ervaren hoe zij zelf tot creatieve oplossingen kunnen komen. Ze worden gestimuleerd kritisch te zijn over ‘het bestaande’ en daar eigen ideeën over te vormen. Ter afsluiting maken ze eigen werken die worden gepresenteerd aan medeleerlingen, leerkrachten, ouders en de wijk. Luister naar onze podcast met een interview van de leerlingen!

Expositie: Koppig

Expositie: Shakallaka


Van Montessori Lyceum Oost naar Tokyo: How I feel is not your problem, period

Kunstenaar en filmmaker Shigeo Arikawa werkte samen met leerlingen van leerlingen van het Montessori Lyceum Oostpoort in een workshop bij Framer Framed.