Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Sensible Past: Of Distances and the Fabrication of the Frame (2024), Surabaya, Indonesia. Photo: Framer Framed and UNPAR
Sensible Past: Of Distances and the Fabrication of the Frame (2024), Surabaya, Indonesia
Sensible Past: Of Distances and the Fabrication of the Frame (2024), Surabaya, Indonesia
Sensible Past: Of Distances and the Fabrication of the Frame (2024), Surabaya, Indonesia. Participating artists
Sensible Past: Of Distances and the Fabrication of the Frame (2024), Surabaya, Indonesia. Participating artists
Sensible Past: Of Distances and the Fabrication of the Frame (2024), Surabaya, Indonesia. Photo: Framer Framed and UNPAR

Framer Framed in Surabaya – Sensible Past: Of Distances and the Fabrication of the Frame

Met trots presenteert Framer Framed Sensible Past: Of Distances and the Fabrication of the Frame in Gedung Balai Pemuda in Surabaya, Indonesië. De tentoonstelling vindt plaats in het kader van The International Convention of Asia Scholars: Crossways of Knowledge en is gerealiseerd in samenwerking met KITLV en de opleiding Integrated Arts aan de Parahyangan Catholic University in Bandung (UNPAR).

De tentoonstelling Sensible Past: Of Distances and the Fabrication of the Frame komt voort uit doorlopend onderzoek door voormalig Atelier KITLV-Framer Framed artist-in-residence Theo Frids Hutabarat (2022-2023) en gesprekken met recente Atelier KITLV-Framer Framed residency deelnemers Clara Jo (2023-2024) en Mirelle van Tulder (2024-2025). De residency, gefaciliteerd door Framer Framed, is bedoeld voor kunstenaars om een project te ontwikkelen op basis van hun engagement met archiefmateriaal uit het Nederlandse (post)koloniale tijdperk en in het bezit van het KITLV – Koninklijk Nederlands Instituut voor Zuidoost-Aziatische en Caribische Studies, Leiden.

Sensible Past: Of Distances and the Fabrication of the Frame (2024). Foto: Framer Framed en UNPAR

Sensible Past is een groepstentoonstelling die onderzoekt hoe artistieke praktijken waarden van het koloniale archief uitdagen en alternatieve kaders bieden om het verleden waar te nemen. De tentoonstelling vindt plaats in de historische Westvleugel van Gedung Balai Pemuda. Terwijl het hoofdgebouw een exclusieve ruimte bood aan Nederlandse en Europese burgers voor recreatie en spel, werd de Westvleugel tot 1945 gebruikt ten dienste van koloniale partijen. In dat jaar werd het tijdelijk bezet door leden van de Pemoeda Indonesia (PRI) om te vechten tegen het Nederlandse leger. Na de onafhankelijkheid werd Gedung Balai Pemuda gebruikt als militaire en regionale kwartieren, als openbare vergaderzalen en meer recentelijk als cultureel activiteitencentrum.

Sensible Past vindt dus plaats in een ruimte met een eeuwenlange geschiedenis van drastische veranderingen in haar identiteit. Het project begon vanuit de nieuwsgierigheid naar hoe een ruimte wordt ingekaderd door verschillende media en machtstechnologieën en hoe het door de tijd heen tot versies van geschiedenissen wordt gemaakt. Sensible Past maakt gebruik van een frame als een modulaire textuur om verschillende werken in onder te brengen. Deze werken houden zich kritisch bezig met het gevoel van afstand en exotisme van koloniale verbeelding en onze verbeelding van het (koloniale) verleden. Ze richten onze aandacht op de gevolgen van de koloniale framing – met de mogelijkheid tot reflectie en herstel. Naast de presentatie zijn er screenings van short films, een interactieve ijsproeverij en een piano- en lezingconcert.

Sensible Past: Of Distances and the Fabrication of the Frame nodigt ons uit om archief- en kunstpraktijken en tegen-institutionele kenniscirculaties te heroverwegen. De tentoonstelling richt zich op het erkennen van belichaamde en gemeenschappelijke leerprocessen en het verkennen van manieren om noties van herinnering te articuleren. Sensible Past onderzoekt hoe archieven levend zijn, met hun potentieel om koloniale ruimten te overstijgen en infrastructuren van solidariteit te creëren door middel van collectieve acties van reframing.

De tentoonstelling vindt plaats van 28 juli tot 1 augustus 2024 in Gedung Balai Pemuda in Surabaya, Indonesië. Ga voor meer informatie naar de ICAS13 website.

Sensible Past: Of Distances and the Fabrication of the Frame. Foto: Framer Framed en UNPAR


Programma


– Het komende geslacht zal U prijzen: Archivering en transformatie van Paul Seeligs echo’s uit het koloniale tijdperk –
Lezing en concert door Kasih Karunia Indah
29 juli 2024 | 19:00 – 20:00

Paul Johan Seelig was een Europese componist die zich liet inspireren door de klanken van Nederlands-Indië. Seelig was in zijn tijd beroemd in Indië en richtte zich vooral op het behoud van traditionele muziek (Van Dijk, 2008). Interessant is dat hij als componist ook experimenteel was en werken creëerde die motieven en melodieën transformeerden die in Nederlands-Indië bestonden. Het volgen van Seeligs project van het bewaren en transformeren van ‘Indische’ motieven in zijn composities opent mogelijkheden over wat er in het verleden gebeurde. Tegelijkertijd stelt het ons in staat om de verweven relaties te interpreteren die bestaan in ons huidige postkoloniale tijdperk.

IJs werd ooit beschouwd als een mineraal, omdat het werd ‘gedolven’ in gebieden met een kouder klimaat. IJs was ook een handelsartikel dat uitsluitend bestemd was voor de rijken. Voor de tentoonstelling maakt Fajar een performance over ijs die verwijst naar verschillende dranken binnen het ecosysteem, zoals dranken op basis van siroop en Ayer Belanda, of frisdrank. Deze dranken zijn gebaseerd op studies van verschillende bronnen en archieven.

Dit screeningsprogramma belicht de reis van de Indonesische samenleving door sociaal-culturele verschuivingen, belangen en waarden, waarbij lokale, nationale, transnationale en mondiale dynamieken beschouwd worden. Deze omstandigheden vormen de Indonesische identiteit als iets dat dubbelzinnig, paradoxaal en zwevend is, terwijl het ook hybride en adaptief is.


Bijdragers

Chen Jhen
Clara Jo
Dewi Sofia Laurente
Emily Shin-Jie Lee
Fajar Abadi
Gorivana Ageza
Irfan Hendrian
Kasih Karunia Indah
Mirelle van Tulder
Theo Frids Hutabarat
Yacobus Ari Respati
Yustinus Ardhitya
Zaldy Armansyah


Framer Framed wordt ondersteund door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap; Amsterdams Fonds voor de Kunst; Gemeente Amsterdam en VriendenLoterij Fonds.



Koloniale geschiedenis / Indonesië / Residenties / Zuidoost-Azië /

Exposities


Expositie: Breaking Waves

De tentoonstelling Breaking Waves van kunstenaar Clara Jo over epidemiologie en maritieme beweging

Expositie: Anonim

Eindpresentatie van de kunstwerk van Atelier KITLV resident, Theo Frids Marulitua Hutabarat.

Agenda


Atelier KITLV: Declaring Distance
Manieren van verbeelding en omgang met het koloniale archief met Atelier KITLV

Netwerk


Fajar Abadi

Kunstenaar

Gorivana Ageza

Onderzoeker

Yacobus Ari Respati

Kunstdocent en curator

Irfan Hendrian

kunstenaar, industrieel drukker en grafisch ontwerper

Kasih Karunia Indah

Kunstenaar en student

Yustinus Ardhitya

Kunstenaar, ontwerper en docent

Zaldy Armansyah

Kunstenaar

Chen Jhen

Designer

Mirelle van Tulder

Photo of Dewi Sofia

Dewi Sofia

Freelance creatief en wetenschapper

Clara Jo

Kunstenaar

Theo Frids Marulitua Hutabarat

Kunstenaar

Emily Shin-Jie Lee

Publieksprogramma en onderzoek

Magazine