Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

[:nl]Installatie ontwerp Arna Mačkić - From what will we reassemble ourselves (2020). Photo: © Eva Broekema / Framer Framed[:en]Installation design Arna Mačkić, From what will we reassemble ourselves (2020). Photo: © Eva Broekema / Framer Framed[:]

Rondleiding: From what will we reassemble ourselves

Neem een kijkje in onze expositie From what will we reassemble ourselves aan de hand van een virtuele rondleiding door curator Natasha Marie Llorens en initiatiefnemer Anna Dasović. Als onderdeel van het online finnisage-programma lanceren we de komende weken een aantal video’s over de kunstwerken die tijdens de expositie te bewonderen waren. 

Rondleiding: introductie tot de tentoonstelling

Online Première –  Vrijdag 22 januari 2021

Op uitnodiging van Framer Framed verzamelde curator Natasha Marie Llorens een team van zes hedendaagse kunstenaars, onderzoekers en een architect om een antwoord te vinden op de vraag van de Kroatisch-Bosnische auteur Jozefina Dautbegović: uit welke fragmenten – beelden, verhalen, archieven, historische overblijfselen – stel je een leven samen in het kielzog van een genocide?

In de eerste aflevering van de tour vertellen Natasha Lloren Marie en Anna Dasović over het ontwerp van de expositie; architect Arna Mačkić en Studio L A kwamen samen tot het design, die speciaal op maat gemaakt is voor de ruimte.

Arna Mačkić

From what will we reassemble ourselves (2020)
Nieuwe werk gerealiseerd in opdracht van Framer Framed.
Architectonische installatie.

Het ontwerp van Arna Mačkić van From what will we reassemble ourselves (2020), kwam tot stand op verzoek van Anna Dasović. Het ontwerp vormt de basis voor de tentoonstelling. De bezoeker bevindt zich in een smalle gang die vijf kamers met elkaar verbindt. Mačkić verwijst met deze vormen naar de zogeheten ‘spomeniks’, het Joegoslavische woord voor monumenten – een begrip dat ook in haar onderzoek terugkomt. De term verwijst daarnaast ook naar de abstracte en brutalistische gedenktekens uit de Tweede Wereldoorlog die tussen 1960 en 1990 in het voormalige Joegoslavië werden opgericht.

Lees meer over Arna Mačkić


Lana Čmajčanin

Online Première –  Maandag 25 januari 2021

Balkangreuel – Balkan Cruelty (2019)
Installatie, print op behang, verschillende afmetingen.

Balkangreuel – Balkan Cruelty is een muurinstallatie die er op het eerste gezicht ogenschijnlijk onschuldig uitziet: het is een behang vol mooie endemische bloemen die je in de negentiende eeuw in de Balkan aantrof. Maar als je goed kijkt zie je geen bloemen maar militairen in uniform uit de regio die als pornografische en als barbaarse verkrachter zijn afgebeeld.

Lees meer over Lana Čmajčanin


Anna Dasović

Online Première –  Vrijdag, 29 Januari 2021

Srebrenica who cares? (2017 – heden)
Boeken, interventie met een stift en Indische inkt.

In 1998 publiceerde de Nederlandse VN- commandant Thom Karremans het boek Srebrenica Who Cares. Een puzzel van de werkelijkheid. Het boek is gebaseerd op militaire dagboeken die hij bijhield in de periode dat hij uitgezonden was in Srebrenica. Met Indische inkt heeft Dasović een deel van de titel uitgewist in elk tweedehands exemplaar dat ze kon vinden. De titel is te vinden op de omslag, de achterflap, de titelpagina’s en onderaan bijna elke pagina. Eenmaal aangepast, wordt het boek, dat in een oplage van 10.000 werd gedrukt, weer in omloop gebracht. Dasović gebruikt de opbrengsten om nieuwe exemplaren te kopen en die weer aan te passen.

Lees meer over Anna Dasović


Ana Hoffner ex-Prvulovic*

Online Première – Maandag, 1 Februari 2021

Transferred Memories – Embodied Documents (2014)
Video-installatie, kleur/geluid, 14’ 35’’.

Transferred Memories – Embodied Documents gaat over de confrontatie tussen beelden van gruwelijkheden en degenen die ermee geconfronteerd worden. De video-installatie benadrukt de affectieve reactie van de kijker op voorstellingen van grafisch geweld. Twee performers beschrijven hun reactie terwijl zij materiaal van de oorlogen in Bosnië en Herzegovina onder ogen krijgen en luisteren naar elkaars beschrijvingen. Hoffner beschouwt hun relatie tot het bronmateriaal, dat nooit direct in de video te zien is, als queer: in plaats van te vertrouwen op de veronderstelde objectiviteit van fotografie en film om iets correct weer te geven, spreken de performers vanuit hun lichaam over de manier waarop het lichaam geweld waarneemt.

Het werk bevat verschillende verwijzingen naar concentratiekampen in de buurt van Prijedor, in het noorden van Bosnië en Herzegovina, en in het bijzonder Omarska en Trnopolje, die deel uitmaakten van hetzelfde kampsysteem dat gerund werd door Servische nationalisten in de regio. Het beeld vertoonde bovendien een sterke visuele gelijkenis met foto’s van overlevenden van de Holocaust die genomen waren tijdens de bevrijding van de naziconcentratiekampen.

* Ana Prvulovic verhuisde in 1989 naar Oostenrijk. In 2002 kreeg ze haar zogeheten Oostenrijkse kapitalistisch staatsburgerschap en veranderde haar naam in Anna Hoffner ex-Prvulovic.


Selma Selman

Online Première – Vrijdag, 5 Februari 2021

Superpositional Intersectionalism (2020)
Nieuwe werk gerealiseerd in opdracht van Framer Framed.
Gekleurd potlood op papier, 40×50 cm en 50×60 cm.

In dit werk tracht Selman de Superpositional Intersectionalism van het lichaam in kaart te brengen. Zij verweeft daarbij haar meervoudige representatie van het lichaam in transformatie met de hedendaagse, genetwerkte mediacultuur—en behoudt zo de ethische dimensie van de fysieke blik of “gaze”.

Selmans tekeningen proberen veronderstelde conceptuele tegenstellingen aan het licht te brengen en te neutraliseren, om zo de weg vrij te maken voor andere mogelijkheden— mogelijkheden die in alle relaties, ruimtes en tijden aanwezig zijn. Haar tekeningen moedigen de toeschouwer aan om vragen te stellen bij alles dat onveranderlijk, onmogelijk of onbespreekbaar lijkt te zijn.


Marko Peljhan

Online Première – Maandag, 8 Februari 2021

Territory 1995 (2009-2010)
Bruikleen uit de collectie van het Van Abbemuseum.
Installatie met led verlichte polyester panelen, geluid, archiefmateriaal, diverse afmetingen.

Op de voet volgde Peljhan de oorlogsgebeurtenissen die zich begin jaren negentig voltrokken in het toenmalige Joegoslavië, waaronder de genocide in Srebrenica. Hij bracht informatie over deze gebeurtenissen bijeen in Territory 1995 (2009–2010), een installatie bestaande uit een archief en een afgesloten, sonisch en visueel geïsoleerde ruimte. Hier presenteert de kunstenaar militaire kaarten met aantekeningen over elektronische en radiocommunicatie omtrent de aanvallen van Servische nationalistische troepen tijdens de militaire operaties in en rondom Srebrenica. De geluidscomponent van het werk bestaat uit een compilatie van documentatiemateriaal uit de archieven van het Joegoslaviëtribunaal in Den Haag en uit Peljhans persoonlijke onderzoek in Bosnië en Herzegovina.

 

Lees meer over Marko Peljhan


Facing Srebrenica Project

Online Première – Vrijdag, 12 Februari 2021

Facing Srebrenica and the Future of Memory in Europe (2020 – 2025)
Presentatie van een onderzoeksproject.
Video en fotografie

Tijdens hun verblijf in de VN-enclave (1994-1995), namen Dutchbat-soldaten een grote hoeveelheid foto’s van de inwoners van Srebrenica voor hun persoonlijke fotoalbums en soms op verzoek van de inwoners zelf. Facing Srebrenica, een database en academisch onderzoeksproject (2020-2025), ontstond in reactie op recente verzoeken van overlevenden van de genocide in Srebrenica, om de weg tot deze foto’s vrij te maken zodat zij toegang konden krijgen tot foto’s van hun dierbaren en hun eigen geschiedenis. In hun zoektocht naar het archief verkennen Erna Rijsdijk en Guido Snel het dialogische potentieel van de foto’s en het belang dat zij hebben voor de toekomstige herinnering aan Srebrenica in Europa.

Lees meer over Erna Rijsdijk en Guido Snel


Kijk hier voor meer informatie over de expositie: Digitaal Archief: From what will we reassemble ourselves



Conflict / Rondleiding /

Exposities


Expositie: From what will we reassemble ourselves

Een groepstentoonstelling samengesteld door Natasha Marie Llorens en Anna Dasović

Netwerk


Arna Mačkić

Architect

Anna Dasović

Kunstenaar

Ana Hoffner ex-Prvulovic*

Kunstenaar, Onderzoeker

Guido Snel

Onderzoeker

Erna Rijsdijk

Onderzoeker

Selma Selman

Kunstenaar

Marko Peljhan

Kunstenaar

Lana Čmajčanin

Kunstenaar

Natasha Marie Llorens

Onafhankelijke curator en schrijver

Magazine