Vincent van Velsen
Vincent van Velsen (1987) is conservator fotografie in het Stedelijk Museum Amsterdam. Daarvoor was hij werkzaam als kunstcriticus, schrijver, onderzoeker en curator met een achtergrond in kunst- en architectuurgeschiedenis. Hij heeft een brede focus die zich richt op zowel onderwerpen als politiek en filosofie als kunst en architectuur, waarbij de historische betekenis en hedendaagse relevantie belangrijke uitgangspunten vormen.
Hij draagt regelmatig bij aan platforms en magazines, waaronder MetropolisM, Volume, Tubelight en Archined. In 2014 won hij samen met Alix de Massiac de tweede editie van de curatorenprijs van de Vereniging Bedrijfscollecties Nederland (VBCN). In 2015/16 was hij resident aan de Jan van Eyck Academie te Maastricht. In 2018 was hij gastresident aan de Rijksakademie. Van Velsen is bestuurslid bij Frontier Imaginaries en De Appel. Vincent van Velsen is onderdeel van het curatoren team voor Sonsbeek 2020.
Als freelance curator stelde hij diverse tentoonstellingen samen voor instellingen als SMBA, Framer Framed, Lokaal 01, Castrum Peregrini, Kunsthuis SYB en Museum Flehite Castrum Peregrini, Nest, TENT en Stroom Den Haag. Voor Framer Framed werkte hij mee aan drie exposities: Common Ground (2015) met werk van Charl Landvreugd en Antonio Jose Guzman; Ancestral Blues – Return to the State of L3 (2015) met werk van zes Amsterdamse kunstenaars die onderdeel vormen van het internationale kunstenaarscollectief The State of L3; en A blueprint for toads and snakes (2018), een solotentoonstelling van Sammy Baloji. Verder leverde hij een bijdrage aan Even if it’s Jazz or the Quiet Storm i.s.m. Dan Walwin, Nest, Den Haag (2018) en No You Won’t Be Naming No Buildings After Me, TENT, Rotterdam (2019). Momenteel werkt hij aan een tentoonstelling bij Kunstfort Vijfhuizen en samen met Simon(e) van Saarloos aan Chapter 4OUR: Abundance bij Het HEM, Amsterdam.
- Het Parool - Stedelijk sluit kunstenaars van kleur uit
- Metropolis M - Black Art Matters
- Interview: Conserveren om te veranderen - over de dekolonisatie van het museum
- Recensie: De Witte Raaf - Sammy Baloji. A Blueprint for Toads and Snakes