Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Georges Petitjean

Georges Petitjean (Brussel, 1968) studeerde Film & Video aan de Sint-Lukas Hogeschool voor Beeldende Kunsten (Brussel) en Kunstwetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel. In 2000 promoveerde hij aan de La Trobe University in Melbourne, Australië. In zijn dissertatie onderzoekt Petitjean de passage van Aboriginal schilderijen van de productiecentra in de woestijnen van West- en Centraal-Australië naar de ruimere kunstwereld. Hij werkte verscheidene jaren in Australië en volgt sinds 1992 van nabij het werk van een aantal kunstenaars in Centraal-Australië en de Kimberley.

Georges Petitjean werd in 2005 aangesteld als conservator van het AAMU, Museum voor hedendaagse Aboriginal kunst, in Utrecht. De positie van Australische Aboriginal kunst – en niet-Europese kunst in zijn geheel – in de ruimere (Westerse) hedendaagse kunstcontext behoort in het bijzonder tot zijn interessegebied. Hij was curator van verschillende tentoonstellingen die dit onderwerp behandelen. In 2010 publiceerde hij Hedendaagse Aboriginal kunst: het AAMU en Nederlandse verzamelingen (Uitgeverij Snoeck).

In 2017 stelde hij voor Framer Framed de expositie In the future everything will be as certain as it used to be samen ter gelegenheid van de sluiting van het AAMU, Museum voor Hedendaagse Aboriginal Kunst.


Exposities


Expositie: In the future everything will be as certain as it used to be

Expositie in samenwerking met het Aboriginal Art Museum Utrecht (AAMU), dat in 2017 na zestien jaar de deuren moet sluiten, samengesteld door Georges Petitjean

Agenda


Symposium: In the future everything remains uncertain
Een discussie over Nederlands collectiebeleid
Indigenous Art Now!
Panel discussie bij het verschijnen van Artlink Indigenous
De blik van de kunstenaar
Debat tussen kunstenaars en museumcuratoren

Magazine