Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Fiona Foley, HHH (Hedonistic Honky Haters). Collection Aboriginal Art Museum Utrecht
Bindi Cole - Watharung Mob (2008)
Richard Bell, Scratch an Aussie (2008), still from HD video, 10 minutes. Courtesy of the artist and AMMU
Christian Thompson, Howl for your troubles (2011)
Bindi Cole - Watharung Mob (2008)

Expositie: BLAK. Forced Into Images

Zwartgeschminkte families, kinderen met maskers en een met veren getooide clownsfiguur: zes invloedrijke, geëngageerde kunstenaars laten in de foto- en videokunstwerken in de tentoonstelling BLAK. Forced into images (2014-2015) schrijnende, prikkelende maar ook humoristische beelden zien. Alle zes kunstenaars spotten ze met een verwrongen beeld dat aan hen wordt opgedrongen op basis van hun uiterlijk, sekse of Aboriginal afkomst.

Hoe wordt je gezien in een wereld waarin grenzen weg lijken te vallen en begrippen als nationaliteit en etniciteit steeds meer vervagen? Wordt je identiteit gevormd door afkomst, opvoeding en huidskleur? In BLAK. Forced into images speelt ook de vraag hoe dit zich verhoudt zich dit tot discriminatie en racisme in Australië, kwesties die ook tot verhitte discussies leiden in Europa. De kunstenaars trekken bestaande beelden over zichzelf in het absurde of keren het om: hoe kijk jij aan tegen de beelden die zij voorschotelen?

Deelnemende kunstenaars
Fiona Foley,
Christian Thompson,
Destiny Deacon,
Richard Bell,
Bindi Cole,
Michael Riley.

Curator
Samengesteld door George Petitjean

Lokatie
Aboriginal Art Museum Utrecht
12 oktober 2014 t/m 4 januari 2015

Fiona Foley, HHH (Hedonistic Honky Haters). Collection Aboriginal Art Museum Utrecht

 



Hedendaagse Aboriginal kunst /

Netwerk


Richard Bell

Kunstenaar, Activist

Bindi Cole

kunstenaar, fotograaf, curator, schrijver

Fiona Foley

Kunstenaar, curator

Christian Thompson

Kunstenaar

Georges Petitjean

Kunsthistoricus, curator, auteur