Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Fiona Foley

Fiona Foley

Fiona Foley is een Australische kunstenaar, geboren in Badtjala, Fraser Island, Queensland. Haar werk omvat sculpturen, installaties, schilderijen, prenten, foto’s en kunst in de openbare ruimte. Zij is een veelgevraagd spreker en curator. Haar werk is een weerslag van haar leven als vrouw in de regio Queensland, Australië.

Het politieke en persoonlijke zijn verweven voor Foley. Haar werk getuigt van een betrokkenheid bij haar Aboriginal afkomst en daagt het Australische publiek uit om de lezing van de geschiedenis te herzien en daarin momenten van kracht en empowerment te ontdekken. Haar werken handelen vaak over de verborgen geschiedenis van de koloniale betrekkingen tussen Aboriginals en de kolonisten in Australië.

Foley studeerde aan het Sydney College of Arts en verkocht al gedurende haar opleiding haar installatie Annihilation of the Blacks aan het National Museum of Australia. Sinds zij in 1994 van Historic Houses Trust in New South Wales een prijs kreeg voor haar installatie The Edge of Trees (Museum of Sydney), is Foley doorgebroken als maker van sculpturen in de openbare ruimte. Andere opdrachten zijn bijvoorbeeld The Lie of the Land (1997, Melbourne Museum) en Witnessing to Silence (2004, Brisbane Magistrates Court). Dit laatste werk is gemaakt van as, stoeptegels, water en brons. Het vertelt het verhaal van de plekken in Queensland waar Aboriginals werden vermoord. Deze werken stellen de systematische verhulling van deze wreedheden ter discussie. Black Opium (2006, State Library of Queensland) is een aanklacht tegen de wet op de bescherming en het verbod op de verkoop van opium aan Aboriginals van 1897, waarbij reservaten voor Queensland Aboriginals werden opgericht waar zij verplicht en met geweld naar werden verplaatst.

Naast haar eigen werk heeft Foley, samen met andere belangwekkende en politieke Aboriginal kunstenaars als Michael Riley en Tracy Moffat, het Boomalli Aboriginal Arts Cooperative in Sydney opgezet. Het doel van Boomalli was om het werk van Aboriginal kunstenaars te promoten die niet uit de rurale gebieden van Australië kwamen en niet gesteund werden met fondsen van lokale kunstcentra. Boomalli werd een belangrijke springplank voor veel succesvolle kunstenaars.

Tegenwoordig is Foley een van de belangrijkste international kunstenaars uit Australië. Haar werk werd getoond in groeptentoonstellingen zoals Global Feminism (2007) in het Brooklyn Museum, NYC en Blak. Forced into images in het Aboriginal Art Museum Utrecht (2014-2015), en solotentoonstellingen zoals Strange Fruit (2006) in de October Gallery in Londen, Forbidden in het Museum of Contemporary Art in Sydney en Nulla 4 Eva (2009) in Melbourne.


Agenda


Indigenous Art Now!
Panel discussie bij het verschijnen van Artlink Indigenous.

Magazine