Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Richard Bell. Photo: Anna Kucera

Richard Bell

Richard Bell (1953) is een kunstenaar die zich bezighoudt met schilderen, installaties, performance en video. Hij woont en werkt in Brisbane, Australië. Zijn voorouders komen van de Kamilaroi, Kooma, Jiman en Goreng Goreng in Australië. Bell is een van de belangrijkste kunstenaars van Australië en een prominent Aboriginal-activist. Hij zet zich in voor Aboriginal-emancipatie en zelfbeschikking. In zijn werk onderzoekt hij de complexe artistieke en politieke problemen van de westerse, koloniale en inheemse kunstproductie.

In de jaren ’80 was hij een maatschappelijk werker voor de New South Wales Aboriginal Legal Service voordat hij fulltime kunstenaar werd. Hij was in de jaren ’90 medeoprichter van de Aboriginal kunstenaarscollectieven Campfire Group en proppaNow in 2004. In 2003 ontving Bell de Telstra National Aboriginal Art Award.

In 2021 presenteerde The Museum of Contemporary Art Australia de tentoonstelling Richard Bell: you can go now, de grootste Australische solotentoonstelling van zijn werk, waarin meer dan 30 jaar praktijk van de kunstenaar samenkomt.

Richard Bell presenteerde zijn werk in diverse musea en biennales waaronder: bij Padiglione d’Arte Contemporanea Milaan (2019); Gertrude Hedendaags, Melbourne (2018); Kunstgalerie van New South Wales, Sydney (2017); en Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (2016); de 20e Biënnale van Sydney (2016); de Jeruzalemshow VIII (2016); Performa 15, New York (2015); 16e Biënnale van Jakarta (2015); 8e Asia Pacific Triënnale voor Hedendaagse Kunst, Brisbane (2015); Aboriginal Art Museum Utrecht (2014-2015); Perth Instituut voor Hedendaagse Kunst (2014); Sakàhan, de grootste tentoonstelling van internationale inheemse kunst van de National Gallery of Canada, Ottawa (2013); en de 5e Biënnale voor Hedendaagse Kunst van Moskou (2013).

De Aboriginal Tent Embassy vierde in januari 2022 haar 50e verjaardag. In 1972 zette First Nations-activisten hun kamp onder een parasol voor het Parliament House in Canberra, Australië, waar zij een Aboriginal Ambassade openden om voor Aboriginal rechten op te komen. Sinds 1972 heeft de Tent Embassy vele initiatieven over het hele continent geïnspireerd en vele vormen aangenomen.

Bell’s Embassy-project ontstond in 2013, de installatie bestaat uit een canvastent omringd door protestborden. Het is geïnspireerd op de oorspronkelijke Aboriginal Tent Embassy, die in 1972 door vier jonge activisten op het terrein van Canberra’s Parliament House werd opgezet. De groep verzette zich tegen nieuw overheidsbeleid dat landeigendom van de Aboriginals en Torres Strait Islander verhinderde. Hun protest trok de aandacht in heel Australië en internationaal en plaatste de inheemse landrechten, gezondheidszorg en huisvesting in de voorhoede van de Australische politiek. Bell’s Embassy werd in de afgelopen jaren gepresenteerd  op vele internationale tentoonstellingen en locaties, waaronder: de Biënnale van Moskou, samengesteld door Catherine de Zegher (2013); Performa 15, New York City (2015), samengesteld door Rose Lee Goldberg; de 16e Biënnale van Jakarta, samengesteld door Charles Esche; de Sonsbeek International in Arnhem, Nederland, samengesteld door ruangrupa; BELL Invitations… (2016) een tentoonstelling van Bell en werk van vrienden in het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (SMBA). In 2016 werd Embassy gepresenteerd als onderdeel van de 20e Biënnale van Sydney, samengesteld door Stephanie Rosenthal; de Cairns Indigenous Art Fair (2016); het Instituut voor Moderne Kunst, Brisbane; de Jerusalem Show VIII samengesteld door Vivian Ziherl. In 2017 reisde Embassy naar e-Flux, New York City, voor de tentoonstelling Toxic Assets en Indigenous New York, Artists’ Perspectives, samengesteld door Alan Michelson van de New School.


Agenda


Opening: Tanah Merdeka
Opening van de tentoonstelling Tanah Merdeka van het Indonesische kunstcollectief Taring Padi.
De eigen blik - Blak on Blak
Blak on Blak - lezing van Australische blak kunst, mythes en realiteit in percepties van hedendaagse inheemse praktijken.

Magazine