12 Jul 2016 – 20:00
Event: Farewell to the hermetic monoculture
Aanvang 20:00 uur Locatie Framer Framed IJpromenade 2 1031 KT, Amsterdam Route Framer Framed is van Amsterdam Centraal Station bereikbaar met het pontje ‘Buiksloterweg’. De entree van het gebouw ligt direct aan het fietspad langs het IJ. De expositieruimte is bereikbaar via restaurant THT en met een lift toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Gratis entree
Bijeenkomst in het kader van de tentoonstelling What We Have Overlooked (Amsterdam, 2016) bij Framer Framed. Mirjam Westen (conservator hedendaagse kunst bij Museum Arnhem) spreekt over verschuivingen in macht en politiek, turbulente ontwikkelingen in de moderne media en de toenemende wereldwijde interesse voor hedendaagse kunst. Welke rollen nemen musea en kunstinstellingen tegenwoordig in?
Mirjam Westen werkt als conservator hedendaagse kunst in Museum Arnhem. Zij studeerde kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit van Amsterdam. In haar tentoonstellingen en publicaties vormt kunst in relatie tot maatschappelijke vraagstukken, gender en global art een rode draad. Zij heeft haar interesse voor dit terrein kunnen uiten en ontwikkelen als curator, kunstcriticus, redacteur en als universitair docent. De afgelopen jaren organiseerde zij in Arnhem grote internationale thematentoonstellingen, zoals rebelle. Art & feminism 1969-2009 (2009), Female Power over matriarchaat, spiritualiteit, utopie in de kunst (2013) en Threads. Textiel in kunst & vormgeving (2014). Bij deze tentoonstellingen verschenen tweetalige publicaties. Voor Framer Framed stelde zij in 2016 de tentoonstelling What We Have Overlooked samen.
Lezing door curator Mirjam Westen: Farewell to the hermetic monoculture
Het onderscheid tussen westerse en ‘niet-westerse’ kunstenaars is achterhaald. Noord-Europese artistieke criteria zijn echter nog steeds dominant, maar worden steeds vaker in twijfel getrokken. Musea en andere kunstinstellingen zullen meer dan ooit nieuwe richtingen moeten onderzoeken en kritische interpretaties moeten geven van de eigen collecties, concepten en oprichting geschiedenis die doordrongen is van koloniale machtsrelaties en vormen van uitbuiting. Musea kunnen dit proces van zelf-reflectie alleen aangaan als ze openstaan voor nieuwe opvattingen over de (Nederlandse) cultuur, opvattingen die niet door één groep alleen worden gedefinieerd. Musea zullen afscheid moeten nemen van de heersende hermetische monocultuur. Hun basis in de samenleving dateert misschien uit het historische verleden, maar ze zullen meer dan ooit actief op zoek moeten naar een ‘gedeelde toekomst’ met toekomstige generaties.
De volgende kunstenaars schuiven aan: Esiri Erheriene-Essi en Atousa Bandeh Ghiasabadi. Zij presenteren hun visie op de tentoonstelling en vertellen meer over hun eigen werk.
De lezing en nagesprek zijn Engelstalig.
Toegang is gratis.
- Museum Arnhem
Links
Collectiebeleid / Global Art History / Museologie /