Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Mirjam Westen, Atousa Bandeh & Esiri Eriene-Essi (2016)

12 Jul 2016 – 20:00

Event: Farewell to the hermetic monoculture

Aanvang 20:00 uur Locatie Framer Framed IJpromenade 2 1031 KT, Amsterdam Route Framer Framed is van Amsterdam Centraal Station bereikbaar met het pontje ‘Buiksloterweg’. De entree van het gebouw ligt direct aan het fietspad langs het IJ. De expositieruimte is bereikbaar via restaurant THT en met een lift toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Gratis entree


Evenement in het kader van de tentoonstelling What We Have Overlooked (Amsterdam, 2016) bij Framer Framed. Mirjam Westen (conservator hedendaagse kunst bij Museum Arnhem) spreekt over verschuivingen in macht en politiek, turbulente ontwikkelingen in de moderne media en de toenemende wereldwijde interesse voor hedendaagse kunst. Welke rollen nemen musea en kunstinstellingen tegenwoordig in?

Hoe onderscheiden westerse en niet-westerse kunstenaars zich? Ook al voeren westerse artistieke criteria nog steeds de boventoon, worden ze tegelijkertijd steeds vaker in twijfel getrokken. Musea erkennen meer dan ooit dat hun vroegere eurocentrisme zichzelf heeft overleefd. Het is niet langer genoeg om als museum cultureel erfgoed te verzamelen en behouden of om enkel te dienen als platform voor aanstormend talent.

De volgende kunstenaars schuiven aan: Esiri Erheriene-Essi en Atousa Bandeh Ghiasabadi. Zij presenteren hun visie op de tentoonstelling en vertellen meer over hun eigen werk.

——

Lezing (Engelstalig) door curator Mirjam Westen: Farewell to the hermetic monoculture
The distinction between Western and ‘non-Western’ artists is considered obsolete. Western artistic criteria are still dominant, but they are called into question more and more frequently. Awareness is growing that art is chameleonic and that the form it takes depends on context – local, national, international. Museums should acknowledge that their former Eurocentrism has outlived itself. It is no longer enough to conserve cultural heritage or serve as a platform for new arrivals on the scene.

More than ever, museums and other artinstitutions will have to point out new directions and provide critical interpretations of ties between local and worldwide developments. They can only do this if they are open to new understandings of their culture, understandings that are not defined by one group alone. They will have to say farewell to the prevailing hermetic monoculture. Their base in society may date from the historical past, but more than ever they will have to look actively for a ‘shared future’ with generations to come.

—–
Mirjam Westen
werkt als conservator hedendaagse kunst in Museum Arnhem. Zij studeerde kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit van Amsterdam. In haar tentoonstellingen en publicaties vormt kunst in relatie tot maatschappelijke vraagstukken, gender en global art een rode draad. Zij heeft haar interesse voor dit terrein kunnen uiten en ontwikkelen als curator, kunstcriticus, redacteur en als universitair docent. De afgelopen jaren organiseerde zij in Arnhem grote internationale thematentoonstellingen, zoals rebelle. Art & feminism 1969-2009 (2009), Female Power over matriarchaat, spiritualiteit, utopie in de kunst (2013) en Threads. Textiel in kunst & vormgeving (2014). Bij deze tentoonstellingen verschenen tweetalige publicaties. Voor Framer Framed stelde zij in 2017 de tentoonstelling What We Have Overlooked samen.



Collectiebeleid /

Exposities


Zanele Muholi - Miss D'vine I (2007), collectie Museum Arnhem

Expositie: What We Have Overlooked

Een selectie van kunstwerken die in de afgelopen vijfentwintig jaar door Museum Arnhem zijn verworven. Curator: Mirjam Westen

Netwerk


Esiri Erheriene-Essi

Kunstenaar

Atousa Bandeh Ghiasabadi

Kunstenaar

Mirjam Westen

Curator