24 Oct 2024
18:00 - 19:30
Een curatorieel gesprek: Elham Puriya Mehr over koffiehuizen als emanciperende leeromgevingen
Op donderdag 24 oktober 2024 van 18:00 – 19:30 presenteert curator en onderzoeker Elham Puriya Mehr haar onderzoek naar koffiehuizen als emanciperende leeromgevingen. Puriya Mehr is momenteel gastonderzoeker bij Framer Framed, waar zij bezig is met haar onderzoek naar methoden van kennisproductie. Puriya Mehr zal deze avond in gesprek gaan met curator en schrijver Rachael Rakes.
Tijdens haar residentie bij Framer Framed en als onderdeel van haar doorlopende project The Third Space: The Affective Atmosphere of Coffeehouses, richt Puriya Mehr zich op de potentie van Nederlandse koffiehuizen als leeromgevingen. Voortbouwend op haar eerdere onderzoek in Vancouver, Teheran, Londen, Triëst en Istanbul, gaat ze samenwerkingen met Nederlandse kunstenaars, curatoren en wetenschappers aan om het emanciperende potentieel van Nederlandse koffiehuizen te verkennen. Ze nodigt iedereen uit om hun rol in kennisproductie te heroverwegen.
De koffiehuiscultuur ontstond in Iran tijdens de Safavid-periode in de 16e eeuw, met name in Isfahan, en speelde een belangrijke rol bij het bevorderen van intellectuele en sociale uitwisseling. De koffiehuizen waren egalitaire ruimtes waar mensen bijeenkwamen voor Naqqāli, een traditionele Iraanse theatervorm van verhalen vertellen. Zo werden koffiehuizen langzaam maar zeker centra voor het delen van kennis, ideeën en kunst. Later beïnvloedde dit Iraanse voorbeeld verschillende Europese steden zoals Londen en Amsterdam, waar koffiehuizen uitgroeiden tot plaatsen voor discussies over politiek, wetenschap en cultuur.
Puriya Mehr kijkt naar koffiehuizen als populaire ontmoetingsplaatsen voor debat en hun potentieel om politieke vrijheden te ontwikkelen en hiërarchische en koloniale machtsstructuren uit te dagen. Het bestuderen van koffiehuizen heeft als doel om alternatieve mogelijkheden naast bestaande institutionele structuren te activeren. In haar onderzoeksproject Coffeehouses as Emancipatory Learning Atmospheres daagt Puriya Mehr het huidige conventionele onderwijssysteem uit, dat diep geworteld is in de neoliberale waarden van zelfredzaamheid en uitmuntendheid. Ze herdefinieert leren als een communicatief proces gebaseerd op het delen en uitwisselen van kennis, waarbij de focus verschuift van ‘hoe te leren’ naar ‘waar te leren’.
Geïnspireerd door geleerden Fred Moten en Stefano Harney pleit ze voor het vertragen van het leerproces en het herdefiniëren van het concept ‘studeren’, waarbij ze het belang benadrukt van een sfeer waarin vaardigheden, ideeën, mislukkingen en zintuiglijke ervaringen op nieuwe manieren kunnen worden uitgewisseld.
Schrijf je hier in om te laten weten dat je komt!
Dit evenement is in Engels and gratis bij te wonen.
Dit evenement kan gefotografeerd en gefilmd worden. Laat het ons van tevoren weten als je liever niet op de foto gaat.
Elham Puriya Mehr’s onderzoek bij Framer Framed wordt genereus ondersteund door de Canada Council for the Arts via de Art Abroad grant en door Framer Framed.
Artist Talk / Educatie / Iran /