Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Jay Afrisando, a medium-skin-toned male with bunned hair, sits on outdoor neighborhood concrete steps in a serious pose, with his fingers clasped and arms on his thighs. He wears dark blue jeans, a light gray sweatshirt, and black shoes. Photo: © DAAD Artists-in-Berlin Program / Diana Pfammatter. Jay Afrisando, a medium-skin-toned male with bunned hair, sits on outdoor neighborhood concrete steps in a serious pose, with his fingers clasped and arms on his thighs. He wears dark blue jeans, a light gray sweatshirt, and black shoes. Photo: © DAAD Artists-in-Berlin Program / Diana Pfammatter.

Aankondiging: Atelier KITLV-Framer Framed kunstenaarsresidentie

KITLV en Framer Framed zijn verheugd Jay Afrisando aan te kondigen als de nieuwe Atelier KITLV-Framer Framed Artist in Residence. Vanaf dit najaar zal hij in samenwerking met ons een project ontwikkelen op het snijvlak van activisme, kunst en archief.

Over het Artist in Residence-programma

Het Atelier KITLV-Framer Framed Artist in Residence-programma is opgezet om concrete, innovatieve, provocatieve en maatschappelijk relevante projecten te sponsoren en te ondersteunen. De artists in residence werken aan urgente thema’s op het gebied van kunst en cultuur en academisch onderzoek binnen de Zuidoost-Azië- en/of Caribische studies, in relatie tot (post)koloniale theorie en discours.

Jay Afrisando

Jay Afrisando is componist, multimedia-kunstenaar, onderzoeker en docent. Via multisensorische en antidisciplinaire praktijken verkent hij hoorbare diversiteit, toegankelijkheid en het dekoloniseren van de kunsten. Zijn werk manifesteert zich in muziek-theater, film, installaties, geestige vertelvormen en andere genreverleggende ervaringen. In samenwerking met auditief diverse en dove kunstenaars, curatoren en mensen met een beperking viert hij neurodivergente, dove en andere manieren van horen en luisteren. Hij beschouwt ‘toegang’ als een artistieke bron en hanteert diverse methodologieën om crip practices centraal te stellen. Zijn eigen ervaring als neurodivergent heeft geleid tot intieme relaties met cross-mediale en cross-sensorische luisterpraktijken.

Zijn werk is te zien geweest bij daadgalerie (Duitsland), TanzFaktur (Duitsland), ARTJOG (Indonesië), UCSC Institute of the Arts and Sciences (Verenigde Staten), Indexical (Verenigde Staten), Curb Appeal Gallery (Verenigde Staten), Sound Scene in het Smithsonian Hirshhorn Museum (Verenigde Staten), HERE Arts Center (Verenigde Staten), ARGOS Centre for Audiovisual Arts (België) en Attenborough Arts Centre (Verenigd Koninkrijk).

Hij was DAAD Artists-in-Berlin Music & Sound Fellow 2024-25, MAP Fund-beurshouder in 2022 en Jerome Hill Artist Fellow in 2021-22. Hij is momenteel Assistant Professor of Music aan de University of California, Santa Cruz.

Voor deze editie van de KITLV-Framer Framed Residency zet Jay zijn langdurige onderzoek naar disability justice in Indonesië voort. Door onderzoek in geschreven en fotografische archieven verkent hij de invloed van de Nederlandse koloniale heerschappij op Indonesische discoursen over mensen met een beperking, én het huidige overheidsbeleid dat deze groep raakt. De betrokkenheid van Indonesische gemeenschappen van mensen met een beperking bij de verdere conceptualisering van het project verbreedt het begrip ‘toegankelijkheid’ in het archief via sociale praktijken en politieke betrokkenheid.

A tactile graphic score from Embodied Music Club, containing 12 sub-images. First row: spiral, heavy short lines and dots, bouncing lines, and an aloe-like shape. Second row: Outer and inner circles, 3-row tiny circles, connected shape of heavy lines and dots, and a wavy line. Third row: a thin-to-heavy curve, a stack of lines, dispersing and clustering grains, and another stack of lines that looks like a fence. Photo credit: Jay Afrisando.

A tactile graphic score from Embodied Music Club, containing 12 sub-images. First row: spiral, heavy short lines and dots, bouncing lines, and an aloe-like shape. Second row: Outer and inner circles, 3-row tiny circles, connected shape of heavy lines and dots, and a wavy line. Third row: a thin-to-heavy curve, a stack of lines, dispersing and clustering grains, and another stack of lines that looks like a fence. Photo credit: Jay Afrisando.



Koloniale geschiedenis / Indonesië / Kunst en Activisme / Residenties /

Netwerk


Jay Afrisando, a medium-skin-toned male with bunned hair, sits on outdoor neighborhood concrete steps in a serious pose, with his fingers clasped and arms on his thighs. He wears dark blue jeans, a light gray sweatshirt, and black shoes. Photo: © DAAD Artists-in-Berlin Program / Diana Pfammatter.

Jay Afrisando

Kunstenaar

Magazine