Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Silvia Martes

Silvia Martes (1985) studeerde in 2013 af aan de Rietveld Academie met een Bachelor in Fine Arts, aan de afdeling Audio-Visueel. Martes begon in 2019 haar tweejarige postdoctorale residentie bij de Rijksacademie in Amsterdam.

Zij sloot haar studie af met een nominatie voor de afstudeer prijs voor de film She that comes from the green forest, on a Tuesday. Vlak nadat ze afgestudeerd was kreeg ze een SHORTSTV prijs op het Nederlands Film Festival, om de film As Things Go te produceren. Haar films zijn sinds dien vertoond op verschillende festivals zoals Impakt Festival, Reykjavik International Film Festival en het Nederlands Film Festival. Martes heeft, met subsidies van het Nederlands FilmFonds en het Mondriaanfonds, films gemaakt in Nederland, New York en Senegal.

In 2017 was een 3-maanden Mondriaanfonds residentie, in Japan, toegekend, waar zij de film Where the pink roses bloom even in November maakte. Haar onderzoek werd afgesloten met twee solo-tentoonstellingen in Ukiha en Tokyo. Haar film Terra Incognita, die ook deel was van de tentoonstelling Diasporic Self: Black Togetherness as Lingua Franca (2018-2019) bij Framer Framed, ging in 2018 in premiere bij Filmhuis Cavia.

De films van Martes starten meestal niet met een vast script. Een narratief ontwikkelt zichzelf vaak geleidelijk door een combinatie van literair onderzoek, autobiografische verhalen en de interactie met de actrices en locaties. Dit willekeurige proces laat Martes vaak met opzet terug komen in de uiteindelijke films. Door middel van foto’s, voice-overs en snelle cuts herinnert Martes ons eraan dat verhalen altijd verwijzen naar andere verhalen, waarvan veel niet worden verteld.


Exposities


Expositie: Diasporic Self – Black Togetherness as Lingua Franca

Een project van Amal Alhaag en Barby Asante