Mirelle van Tulder
Mirelle van Tulder heeft een MA in Fine Art and Design van Werkplaats Typografie (2021-2023) in Arnhem. Mirelle werkte van 2019-2023 als beeldonderzoeker voor MacGuffin Magazine. Ze was onderzoeksmedewerker bij het Research Center for Material Culture (RCMC) van het Wereldmuseum (2021-2023) en resident bij het Atelier KITLV-Framer Framed.
In haar praktijk verdiept ze zich in het koloniale archief, waarbij ze de complexiteit ervan niet alleen ziet als een ongelooflijk uitgebreide verzameling objecten en documenten, maar ook de positie ervan begrijpt met betrekking tot de persoonlijke geschiedenis. Het gearchiveerde materiaal en de historische positie ervan, die is bepaald door verplaatsing, combineert ze met hun poëtische performativiteit om te wijzen op het historische verslag van de vele gekoloniseerde gebieden in het Zuiden. Naarmate het onderzoek van Mirelle zich uitbreidt en evolueert, is haar werk een bewijs van haar toewijding aan het blootleggen van verborgen geschiedenissen en het bevorderen van de dialoog rond de machtsstructuren die grafisch ontwerp, de kunstgeschiedenis en de samenleving als geheel vormgeven.
In 2022 richtte Mirelle het tijdschrift en de uitgeverij Roots to Fruits op, dat de raakvlakken tussen muziek, archieven en verzet verkent. Roots to Fruits is opgenomen in Printed Matter’s New York Art Book Fair (2022), Offprint London (2023) en de Melbourne Art Book Fair (2023).
Mirelle van Tulder was in de periode 2021-2023 onderzoeker bij het Research Center for Material Culture (Wereldmuseum) in Amsterdam. In 2024 verscheen haar film Being Part European (2024) als resultaat van de fellowship. Being Part European biedt een glimp van de materiële cultuur van vele voorouders, gearchiveerd in het grootste externe depot van het Wereldmuseum. De film is vernoemd naar het gedicht Being Part European, oorspronkelijk geschreven in 1974 door de Fijische dichter Sam Simpson.
In 2023 werd Mirelle van Tulder de nieuwe Atelier KITLV-Framer Framed Artist-in-residence. Kunstenaars in residence werken aan urgente onderwerpen op het snijvlak van kunst en cultuur, academisch onderzoek en wetenschap op het gebied van Zuidoost-Aziatische en/of Caribische Studies, en in relatie tot (post)koloniale theorie en discours. Als onderdeel van haar residentie werd haar werk onder meer getoond in de tentoonstelling Sensible Past: Of Distances and the Fabrication of the Frame (2024) in Gedung Balai Pemuda in Surabaya, Indonesie.
- Roots of Fruits