
Kevin van Braak
Kevin van Braaks (1975, Warnsveld) werk vormt zich rondom politiek en ideologisch problematische onderwerpen. De afgelopen jaren richtte hij zijn aandacht op de zichtbaarheid en onzichtbaarheid van machtsvertoon in gebouwen, op locaties en in artifacten en hoe daarbij ons historisch bewustzijn functioneert in relatie tot de geschiedenis erachter. Hij interesseert zich in het reproduceren, restaureren en transformeren van ideologische beelden en beeldspraak via sculpturen, installaties, events en performances. In de laatste jaren betrok hij via deze thema’s ook een stuk persoonlijke geschiedenis en zocht naar meer directe, lokale samenwerkingsverbanden en technieken. Dit maakt het voor hem mogelijk om politieke en ideologische gevoeligheden bloot te leggen en te overstijgen, in zijn meest recente project ook persoonlijke verhalen, die de geschiedenissen van gebouwen, objecten en contexten doorkruisen. Tijd verandert de perceptie, receptie en interpretatie van gebeurtenissen, hoe hard we ook proberen aan de feiten vast te houden. Resten geschreven materiaal en beeldmateriaal getuigen van deze gebeurtenissen, maar hun vorm en betekenis lijken altijd aan transformatie onderhevig. Door middel van imitatie, restauratie, adaptatie en transformatie van deze overblijfselen probeert Van Braak een stem, een visualisatie en een interpretatie te geven van hun historische ontwikkeling en (voormalige) ideologische functies. Op deze wijze wil hij bruggen slaan tussen gebeurtenissen uit het verleden en actuele kwesties.
Voor de tentoonstelling Pressing Matters (2018), die te zien was bij Framer Framed in Amsterdam, bracht Kevin van Braak het werk van 24 kunstenaars uit Indonesie samen en toonde daarnaast ook eigen werk. De samenwerking met Framer Framed kreeg vorm in diverse andere projecten. Kevin van Braak was verantwoordelijk voor de ruimtelijke vormgeving van de tentoonstellingen Do It Together (2022), Tanah Merdeka (2023) en Planetary Poetics (2025).
De presentatie Hidden Faces of Papua (2025) was het resultaat van een samenwerking tussen Kevin van Braak en het kunstenaarscollectief Udeido. Het agendeert hedendaagse Papoease kwesties die hun oorsprong vinden in het koloniale en imperialistische geweld tegen de inwoners en natuur van West-Papoea. West-Papoea stond tot 1962 onder Nederlands bestuur, met de belofte van een verzelfstandiging naar onafhankelijke staat. Onder druk van de VS, Nederland en de VN werd West-Papoea in 1963 echter ingelijfd door Indonesië. De controle over het gebied opende de deur voor grootschalige grondstoffenwinning door buitenlandse bedrijven. De bezetting leidde tot een sterke onderdrukking van kritische stemmen uit West-Papoea door de Indonesische overheid. Sindsdien staat de geschiedenis van West-Papoea in het teken van de strijd voor zelfbeschikking en onafhankelijkheid.
Exposities

Expositie: Lawan!
Een tentoonstelling die aandacht brengt voor de geschiedenis van de postkoloniale imperialistische expansie in de Indonesische eilandengroep en West-Papoea

Expositie: Planetary Poetics Graduation Show
Planetary Poetics onderzoekt hoe we alternatieve visies voor onze planeet kunnen voorstellen die verder gaan dan extractie en uitroeiing

Expositie: Tanah Merdeka
Een tentoonstelling met het Indonesische kunst- en activistencollectief Taring Padi, waarin wordt gereflecteerd op het concept van land als object en locatie van decoloniale strijd.

Project: Do It Together - DIT
DIT is een keuken / een tent / een leerspeeltuin / een workshop..........
