Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Jonas Staal

Jonas Staal (1981) is een Nederlandse beeldend kunstenaar wiens werk zich bezighoudt met de relatie tussen kunst, propaganda en democratie. Hij studeerde monumentale kunst in Enschede en in Boston. Zijn werk manifesteert zich internationaal in de vorm van interventies in de publieke ruimte, tentoonstellingen, lezingen en publicaties. Staal leeft en werkt in Rotterdam.

Hij is de oprichter van de artistieke en politieke organisatie New World Summit (2012-lopend) en de campagne New Unions (2016-lopend). Met BAK, basis voor actuele kunst, Utrecht was hij mede-oprichter van de New World Academy (2013-16), met Florian Malzacher leidt hij momenteel het utopische trainingskamp Training for the Future (2018-doorlopend) en met Laure Prouvost is hij medebeheerder van de Obscure Union (2017-doorlopend).

Zijn projecten zijn op grote schaal tentoongesteld in onder meer het Stedelijk Museum in Amsterdam en Moderna Museet in Stockholm, evenals de 7e Biënnale van Berlijn (2012), de 31e Biënnale van São Paulo (2014), The Oslo Architecture Triennale (2016) en de Biënnale van Warschau (2019). Recente publicaties en catalogi zijn onder meer Nosso Lar, Brasília (Jap Sam Books, 2014), Stateless Democracy (met co-redacteuren Dilar Dirik en Renée In der Maur, BAK, 2015), Steve Bannon: A Propaganda Retrospective (Het Nieuwe Instituut, 2018) en Propaganda Art in the 21st Century (The MIT Press, 2019). Staal voltooide zijn promotieonderzoek over propagandakunst aan het PhDArts-programma van de Universiteit Leiden, Nederland.


Agenda


Crisis Imaginaries, Chapter 1: Climate Transformations
Online panel over de klimaatcrisis met Carola Rackete, Radha D'Souza en Jonas Staal, moderator Jeff Diamanti
De gestuurde blik
Over museale presentaties, de constructie van de nationale identiteit en de historische canon.

Magazine