
Jonas Staal
Jonas Staal (1981) is een Nederlandse beeldend kunstenaar wiens werk zich bezighoudt met de relatie tussen kunst, propaganda en democratie. Hij studeerde monumentale kunst in Enschede en in Boston. Staal voltooide zijn promotieonderzoek over propagandakunst aan het PhDArts-programma van de Universiteit Leiden, Nederland. Zijn werk manifesteert zich internationaal in de vorm van interventies in de publieke ruimte, tentoonstellingen, lezingen en publicaties. Staal woont en werkt in Rotterdam en Athene.
Hij is de oprichter van de artistieke en politieke organisatie New World Summit (2012-lopend) en de campagne New Unions (2016-lopend). Met BAK, basis voor actuele kunst, Utrecht was hij mede-oprichter van de New World Academy (2013-16), met Florian Malzacher leidt hij momenteel het utopische trainingskamp Training for the Future (2018-doorlopend) en met Laure Prouvost is hij medebeheerder van de Obscure Union (2017-doorlopend). Samen met Framer Framed, schrijver en advocaat Radha D’Souza stichtte hij de Court for Intergenerational Climate Crimes (2021-doorlopend).
Zijn projecten werden ondermeer getoond in het Stedelijk Museum in Amsterdam en Moderna Museet in Stockholm, de 7e Biënnale van Berlijn (2012), de 31e Biënnale van São Paulo (2014), Centraal Museum, Utrecht (2015), The Oslo Architecture Triennale (2016), de Biënnale van Warschau (2019), Framer Framed (2021) en de 14e Gwangju Biennale (2023) in Zuid Korea.
Recente publicaties en catalogi zijn onder meer Nosso Lar, Brasília (Jap Sam Books, 2014), Stateless Democracy (met co-redacteuren Dilar Dirik en Renée In der Maur, BAK, 2015), Steve Bannon: A Propaganda Retrospective (Het Nieuwe Instituut, 2018) en Propaganda Art in the 21st Century (The MIT Press, 2019).
- Korean Times - Bringing climate crimes to court
- AI Murmurings - Imaginaries of the Deep Present
- Texte zur Kunst - Tobias Dias on Court for Intergenerational Climate Crimes
- Radio1 Kunststof - Interview met Jonas Staal
- 'Propaganda Art in the 21st Century' (2019) door Jonas Staal, uit met MIT Press
- Groene Amsterdammer - 'De kunst van hedendaagse propaganda: Eis het onmogelijke' door Jonas Staal
- Persoonlijke website van Jonas Staal
Links
Exposities

Expositie: CICC Gwangju Biënnale - Extinction Wars
Een tentoonstelling van de CICC in het Nederlands Paviljoen van de Gwangju Biënnale, Zuid-Korea, geproduceerd en opgedragen door Framer Framed.

Expositie: Court for Intergenerational Climate Crimes
Een project van Radha D'Souza en Jonas Staal
Agenda
(un)Common Grounds: Reflecting on documenta fifteen
Een twee daags forum georganiseerd door Framer Framed, Akademie van Kunsten & het Van Abbemuseum
CICC Voordracht van vonnissen: de rechtszaak tegen de Nederlandse Staat
Voordracht van de vonnissen betreft de zaken die in de CICC zijn gevoerd
Publiekshoorzittingen: Court for Intergenerational Climate Crimes
Kameraden verleden, heden en toekomst vs. de Nederlandse staat, Unilever, ING en Airbus
Opening: Court for Intergenerational Climate Crimes
Door Josien Pieterse, Radha D’Souza and Jonas Staal
Lancering: Errant Journal #2, Slow Violence
Errant Journal is een concept van Irene de Craen, gerealiseerd in samenwerking met Framer Framed
Crisis Imaginaries, hoofdstuk 1: Climate Transformations
Online panel over de klimaatcrisis met Carola Rackete, Radha D'Souza en Jonas Staal, moderator Jeff Diamanti
New World Academy: Boekpresentatie van de graphic novel ‘Louie Jalandoni: Revolutionary’
Boekpresentatie over de Filipijnse revolutionair Louie Jalandoni.
De gestuurde blik
Over museale presentaties, de constructie van de nationale identiteit en de historische canon.
Magazine


Court for Intergenerational Climate Crimes: The Law on Trial

Verslag: De CICC, een DIY rechtbank voor klimaat misdaden

Digitaal Archief: Court for Intergenerational Climate Crimes

Errant Journal: Een gesprek tussen Radha D'Souza en Jonas Staal

De klimaatcrisis is een koloniale crisis - door Roos van der Lint

Klimaat en Milieuactivisme in de kunst - #ActivismArchive

Statuut Intergenerationale Klimaatmisdaden

Aankondiging: Court for Intergenerational Climate Crimes

Irene de Craen over Errant Journal's tweede editie 'Slow Violence'
