Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Fitri DK

Fitri DK is een schrijver en kunstenaar uit Yogyakarta. Ze gebruikt grafische technieken (zoals hardboard gravures en etstechnieken) om zich kritisch uit te spreken over maatschappelijke problemen en milieukwesties. Ook heeft ze zich toegelegd op het agenderen van vrouwenkwesties in haar kunst en muziek, en vertegenwoordigt zo een sterke vrouwelijke stem in een extreem patriarchale cultuur. Fitri DK is lid van de SURVIVE! Garage gemeenschap, het kunst- en cultuurcollectief Taring Padi, en de kunstenaarsgroep voor vrouwen Bunga-Bunga Besi; en zanger in de band Dendang Kampungan.

Bij Framer Framed was haar werk te zien als onderdeel van de tentoonstelling Pressing Matters (2018), een groepstentoonstelling met 24 kunstenaars uit IndonesiĆ«, samengebracht door kunstenaar Kevin van Braak en behandelt urgente sociaal-politieke kwesties in IndonesiĆ«. De bijdrage vanĀ Fitri aan de gemeenschappelijkeĀ installatie Pentagonal Icositetrahedron toont een politieke actie van de Kendeng vrouwen, die protesteerden tegen een cementfabriek die de omgeving vervuilde. Als protest zaten ze op de grond met hun voeten in blokken cement. Met iedere actie neurieden ze ā€˜ibu bumi; ibu bumi wis maringi, ibu bumi dilarani, ibu bumi kang ngadiliā€™ (ā€˜moeder aarde geeft, moeder aarde lijdt, moeder aarde zal oordelenā€™).Ā Fitri DK maakte dit werk uit solidariteit met de Kendeng vrouwen, die tot op heden nog vechten om hun land te behouden en het milieu te beschermen. Ze vechten niet alleen voor zichzelf maar ook voor volgende generaties, zodat ook zij kunnen genieten van frisse lucht, schoon water, het land, de bergen en de bossen.

Fitri DK is een van de deelnemende kunstenaars van de Taring Padi tentoonstelling Tanah Merdeka (2023) bij Framer Framed in Amsterdam. De titel van de tentoonstelling is gebaseerd op de Indonesische uitdrukking ā€˜tanah merdekaā€™ (bevrijd land). in de tentoonstelling beschouwt beschouwd Taring Padi ‘land’ als een breed concept met veel aspecten en politieke complexiteiten. DeĀ tentoonstelling reflecteert op grond exploitatie, natuurbehoud, kolonisatie, bezetting, identiteit en emancipatie. ‘Land’ wordt niet alleen beschouwt als een fysieke en territoriale plek die moet worden beschermd, verdedigd en teruggewonnen, maar ook als een spirituele, kosmologische en publieke ruimte die verschillende vormen van onderlinge relaties, conversatie en de uitwisseling van ideeĆ«n tussen mensen mogelijk maakt. In deze zin isĀ Tanah Merdeka exemplarisch voor de aanpak die Taring Padi door de jaren heen heeft ontwikkeld, met de realisatie en presentatie van nieuwe gezamenlijke werken. Onderdeel van de tentoonstelling is het nieuwe werk Retomar Nossa Terra / Rebut Tanah Kita (2023) dat tot stand kwam tijdens een residentie van een maand in BraziliĆ« Ā in samenwerking met het Joods-Braziliaanse culturele centrum Casa do Povo en de Braziliaanse landloze beweging Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST).

 


Exposities


Expositie: Tanah Merdeka

Een tentoonstelling met het Indonesische kunst- en activistencollectief Taring Padi, waarin wordt gereflecteerd op het concept van land als object en locatie van decoloniale strijd.
Based on drawing by Ervance ā€˜Havefunā€™ Dwiputra / Design by Diego Montero Ris

Expositie: Pressing Matters

Met werk van 24 Indonesische kunstenaars samengebracht door Kevin van Braak

Agenda


Finissage: Tanah Merdeka
De laatste dag van de tentoonstelling met een rondleiding in Bahasa Indonesia, een performance van Samboleap Tol en een workshop schilderen en linocut printmaking met Taring Padi-leden

Magazine