Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Esther Captain

Esther Captain

Dr. Esther Captain is historicus en als senior onderzoeker werkzaam bij het Royal Netherlands Institute for Southeast Asian and Caribbean Studies in Leiden, met als specialisme ‘Postcolonial Netherlands’. Voorts is ze als onderzoeker betrokken bij het programma ‘Dekolonisatie, onafhankelijkheid, geweld en oorlog. Indonesië 1945-1950’ aan hetzelfde instituut. Ze is lid van de Raad van Toezicht bij Framer Framed en voorzitter van de Stichting Keti Koti Tafel.

Eerder was zij werkzaam als hoofd Kenniscentrum van de faculteit Onderwijs van de Hogeschool van Amsterdam (HvA), hoofd onderzoek van het Nationaal Comité 4 en 5 Mei in Amsterdam, associate researcher bij het Nationaal Instituut voor Oorlogs-, Holocaust-, en Genocidestudies (NIOD) te Amsterdam en postdoc onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht. Ze was visiting fellow aan Rutgers University (New Jersey, USA) en fellow namens de Amerikaanse National Endowment of the Humanities aan het East-West Center of the University of Hawaii.

Ze heeft veelvuldig gepubliceerd over (im-)materieel erfgoed van de Tweede Wereldoorlog in overzeese territoriums, herinnering en erfgoed studies en postkoloniale geschiedenis. Een selectie van haar publicaties: Oorlogserfgoed overzee. De erfenis van de Tweede Wereldoorlog in Aruba, Curaçao, Indonesië en Suriname (Amsterdam: Bert Bakker, 2010) en Wandelgids. Sporen van de Slavernij in Utrecht (Centre for the Humanities, Universiteit Utrecht, 2013).

Naast dat ze een historicus met een PhD-graad is, is Esther Captain handlijnkundige. Door haar academische bekwaamheid te combineren met haar kennis van handlijnkunde, verbindt ze haar analytische inzichten met elementen die haar vertrouwd zijn vanuit haar Indonesisch-Nederlandse achtergrond. In 2013 rondde ze haar opleiding bij de bekende handlezer Ellen Duim af. Ze was actief op onder andere het Happinez Festival, de Lotus Beurs en de Margriet Winter Beurs. Voor informatie over haar eigen praktijk.


Agenda


Symposium: In the future everything remains uncertain
Een discussie over Nederlands collectiebeleid
Feminist art practice today: pushing the boundaries
Dialogue on what feminist art practice means today; with Iris Kensmil, Chandra Frank, Elizabeth Kleinveld and Milo van der Maaden
Gedeeld Erfgoed – theorie en praktijk gespiegeld
Symposium over de sporen van de Nederlandse koloniale geschiedenis

Magazine