Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Esther Captain

Esther Captain

Dr. Esther Captain is historicus en als senior onderzoeker werkzaam bij het KITLV – Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkundes in Leiden, met als specialisme ‘Postkoloniaal Nederland’. Voorts is ze als onderzoeker betrokken bij het programma ‘Dekolonisatie, onafhankelijkheid, geweld en oorlog. Indonesië 1945-1950’ aan hetzelfde instituut.

In 2002 publiceerde Esther Captain haar proefschrift Achter het Kawat was Nederland, Indische oorlogservaringen en -herinneringen 1942-1995. Na vergelijking van dagboeken uit de kampperiode en memoires (tot en met 1995) van kampslachtoffers constateerde zij een ontwikkeling in de beleving van en herinnering aan het kamp. Vervolgens was zij werkzaam als hoofd Kenniscentrum van de faculteit Onderwijs van de Hogeschool van Amsterdam (HvA), hoofd onderzoek van het Nationaal Comité 4 en 5 Mei in Amsterdam, associate researcher bij het Nationaal Instituut voor Oorlogs-, Holocaust-, en Genocidestudies (NIOD) te Amsterdam en postdoc onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht. Ze was visiting fellow aan Rutgers University (New Jersey, USA) en fellow namens de Amerikaanse National Endowment of the Humanities aan het East-West Center of the University of Hawaii.

Diverse publicaties verschenen van haar hand op het gebied van erfgoed studies, postkoloniale geschiedenis, (im-)materieel erfgoed en de Tweede Wereldoorlog in overzeese territoriums. Een selectie van haar publicaties: Oorlogserfgoed overzee. De erfenis van de Tweede Wereldoorlog in Aruba, Curaçao, Indonesië en Suriname (Bert Bakker, 2010), Tonen van de oorlog, toekomst voor het museale erfgoed van de Tweede Wereldoorlog (NIOD 2011), Wandelgids. Sporen van de Slavernij in Utrecht (Centre for the Humanities, Universiteit Utrecht, 2013), Het Geluid van Geweld van de Indische Revolutie 1945-1946 in samenwerking met Onno Sinke (Amsterdam University Press, 2022). Het koloniale en slavernijverleden van Hofstad Den Haag in samenwerking met Gert Oostindie en Valika Smeulders (Boom uitgevers Amsterdam, 2022).

Esther Captain bekleed diverse maatschappelijke functies. Ze was tussen 2017 en 2019 bij Framer Framed betrokken als  stichtingsbestuurder en tussen 2019 en 2021 als lid van de Raad van Toezicht. Captain is voorzitter van de Stichting Keti Koti Tafels.

Naast dat ze een historicus met een PhD-graad is, is Esther Captain handlijnkundige. Door haar academische bekwaamheid te combineren met haar kennis van handlijnkunde, verbindt ze haar analytische inzichten met elementen die haar vertrouwd zijn vanuit haar Indonesisch-Nederlandse achtergrond. In 2013 rondde ze haar opleiding bij de bekende handlezer Ellen Duim af. Ze was actief op onder andere het Happinez Festival, de Lotus Beurs en de Margriet Winter Beurs. Klik hier voor informatie over haar eigen praktijk.


Agenda


Symposium: (un)Common Grounds - Reflecting on documenta fifteen
Een twee daags symposium georganiseerd door Framer Framed, Akademie van Kunsten & het Van Abbemuseum
Online Panel: Prevention is Better than Hate II
Een gesprek over Anti-Aziatisch Racisme
Online Panel: Prevention is Better than Hate
Een gesprek over Anti-Aziatisch Racisme
Expertmeeting & Tentoonstellingslezing, Westfries Museum
Bijeenkomst over museaal presentatiebeleid met betrekking tot historisch beladen thematiek
Symposium: In the future everything remains uncertain
Een discussie over Nederlands collectiebeleid in het licht van de sluiting van het Aboriginal art Museum Utrecht
Feministische kunstpraktijk nu: het verleggen van grenzen
Gesprek over feministische kunstpraktijken nu; met Iris Kensmil, Chandra Frank, Elizabeth Kleinveld en Milo van der Maaden.
Symposium: Gedeeld Erfgoed - theorie en praktijk gespiegeld
Symposium over de sporen van de Nederlandse koloniale geschiedenis.

Magazine