Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Madelinde Hageman

Madelinde Hageman

Madelinde Hageman is social designer, kunstenaar, docent, curator en ontwikkelaar van projecten waarin maatschappelijke thema’s, participerend ontwerpen, artisticiteit, co-creatie samenkomen. Ze noemt haar projecten graag ‘toolkits’. Madelinde Hageman werkt graag met thema’s en levensvragen die ‘schuren’ zoals eenzaamheid, je thuis voelen in je omgeving, identiteit, de twijfel, relatie met de natuur, inclusieve samenleving en zorg vraagstukken. In de ‘toolkits’ neemt Madelinde mensen mee in een gezamenlijk proces. De deelnemers worden uitgedaagd een nieuwe kijk op een vraagstuk te ontwikkelen. Het gaat bij Madelinde primair over bewustwording, verandering en beweging verbeeld en ondersteund door visuele resultaten.

Naast haar eigen onderneming is ze sinds 2008 tot op heden freelance docent aan de Willem de Kooning Academie. De laatste jaren begeleidt ze studenten in de vakken ‘Social Practice’, ‘Gamification’ en ‘Co Design’. En sinds 2018 ook aan de HVA, Minor Social Professional in Kunst & Cultuur. Na haar bachelor Interaction Design aan de kunstacademie van Utrecht heeft ze 1999 de Master Design aan het Sandberg Instituut behaald. In 2018 studeerde ze af aan een tweede masteropleiding Kunsteducatie bij de Amsterdam Hogeschool voor de Kunsten.

Het programma Taal voor Eenzaamheid, waarbij vier Amsterdamse scholen met ± 100 jongeren, professionele kunstenaars en kunst-vakdocenten aan de slag gingen met het op nieuwe manieren bespreekbaar maken van eenzaamheid, werd in 2019 gepresenteerd bij Framer Framed. In 2021 worden er, i.s.m. Framer Framed, Taal voor Eenzaamheid workshops georganiseerd voor jongeren in Amsterdam-Oost.


Exposities


Project: Do It Together - DIT

DIT is een keuken / een tent / een leerspeeltuin / een workshop..........

Expositie: Shaping Feelings

Een online presentatie van Framer Framed in samenwerking met het Amsterdam Museum

Agenda


Ode aan de Twijfel
Kunstmanifestatie & tentoonstelling
Taal voor Eenzaamheid
Kunsteducatie: Nieuwe woorden en beelden voor eenzaamheid
Taal voor eenzaamheid
Onderwijsprogramma met ruim 100 leerlingen van vier middelbare scholen in Amsterdam

Magazine