Expositie: Who More Sci-Fi Than Us
In Kunsthal KAdE is van 26 mei tot en met 26 augustus 2012 de tentoonstelling Who More Sci-Fi Than Us? te zien. De tentoonstelling is samengesteld door gastcurator Nancy Hoffmann. Who More Sci-Fi Than Us toont werk van een representatieve selectie van hedendaagse kunstenaars uit de Cariben, van het zuiden (Antillen en Suriname) tot het noorden (Cuba en Jamaica) en van het westen (Costa Rica en Panama) tot het oosten (Haïti en Dominicaanse Republiek) en alle eilanden daartussen.
Deelnemende kunstenaars
Ryan Oduber,Joscelyn Gardner, Sheena Rose, Oswaldo Macia, Edgar León, Alexandre Arreachea, Carlos Garaicoa, Yaima Carrazana, Ana Mendieta, David Bade, Tirzo Martha, Tony Monsanto, Marcos Lora Read, Jorge Pineda, Limber Vilorio, Bruno Pedurand, Hew Locke, Mario Benjamin, Jean-Ulrick Désert, Edouard Duval Carrié, Marvin Bartley, Renée Cox, Ebony G. Patterson, Jean Francois Boclé, David Damoison, Jhafis Quintero Gonzales, Jonathan Harker/ Donna Conlon, Pepón Osorio, Jennifer Allora & Guillermo Calzadilla, Michael McMillan, Remy Jungerman, Charl Landvreugd, Marcel Pinas, Wendel McShine.
Nancy Hoffmann: “Met deze tentoonstelling laten we voor de eerste keer in Nederland het brede palet aan hedendaagse Caribische kunst en kunstenaars zien. De tentoonstelling focust op een gedeelde identiteit, geschiedenis, economische en sociale condities; een combinatie van factoren die tot een bepaalde surrealistische manier van communiceren leidt, in woord en beeld. Of, zoals de Dominicaans-Amerikaanse auteur en Pulitzer Prize winnaar Junot Diaz het zo welbespraakt formuleert: ‘It might have been a consequence of being Antillean. Who more sci-fi than us?'”
Who More Sci-Fi Than Us? vertelt een discursief verhaal over het Caribisch gebied waarin een soort overeenkomstige cultuur naar voren komt, die alle eilanden met elkaar delen. Daarnaast laten we zien hoe complex en veelzijdig het gebied is. In feite bestaat er misschien wel niet eens zoiets als ’Het Caribisch Gebied’. We willen de kunstenaars niet ‘framen’ in een geografische context, maar het verhaal over de regio de hoofdrol laten spelen. De tentoonstelling vertelt onder andere het verhaal over een gedeelde historie, politieke omstandigheden, de rol van religie en het dagelijks leven van de gemiddelde bewoner’.
De relevantie van het Caribisch gebied voor Nederland is evident, met o.a. de grote Antilliaanse, Arubaanse en Surinaamse gemeenschappen in ons land. Op kunstgebied is in Nederland tot nu toe slechts spaarzaam aandacht besteed aan deze ‘bloedgroepen’. KAdE zet ze, voor het eerst in Nederland, in het kader van het grotere Caribische gebied.
Close Encounters of the Caribbean Kind
In de context van de expositie organiseerde Framer Famed twee bijeenkomsten Close Encounters of the Caribbean Kind met artist talks, lezingen en performances. Zie bijvoorbeeld onderstaand videoregistratie van de lezing van Alanna Lockward.
Catalogus
De catalogus, die bij de tentoonstelling verschijnt, laat nog een extra realiteit zien. Het gebied is gedeeld door verschillende talen en dus taalbarrières. De cultuurverschillen zijn vooral te herleiden naar de relatie met het (voormalige) moederland: Spanje, Frankrijk, Engeland en Nederland. De catalogus is daarom verdeeld in vier katernen, die allen ingeleid worden met een algemene tekst van een auteur uit elk taalgebied: Leon Wainwright (UK), Giscard Bouchotte (FR/ Haïti), Charl Landvreugd (NL/ SU) en Blanca Victoria López Rodríguez (Cuba).
De catalogus is online te bestellen.
- NRC - Who More Sci-Fi Than Us?
Bijlages
Caraiben / Global Art History /