Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Charl Landvreugd

Charl landvreugd werd geboren in Paramaribo, Suriname en groeide op in Rotterdam. Esthetisch, theoretisch, praktisch en politiek gezien is zwart de basiskleur van zijn werk. Landvreug studeerde aan de Goldsmiths College (Londen) en aan de Columbia University (NYC).

Hoewel Landvreugd werkt als een beeldend kunstenaar, voornamelijk op het gebied van beeldhouwkunst, installaties en video’s, heeft hij ook veel ervaring als curator en schrijver. Hij heeft gewerkt in Europa, het Caribisch gebied en de Verenigde Staten. Charl Landvreugd gebruikt ‘zwart’ als een instrument om te spreken over de gezamenlijke wereldwijde inspanningen om culturele verschillen te overbruggen. Sinds 2009 heeft Landvreugd al zijn werk laten zien in New York, Londen, Amsterdam en in Suriname.

Ondanks zijn korte carrière heeft deze jonge artiest al 3 artiesten residenten ontwikkeld, heeft hij meegewerkt aan publicaties en was hij curator van verschillende tentoonstellingen. De tentoonstellingen waren allemaal gerelateerd aan zwart-Nederlandse artiesten in de Nederlandse gemeenschap.

In 2011 was hij curator van de tentoonstelling Agnosia, deze werd gehouden bij het Centrum Beeldende Kunst Zuidoost in Amsterdam. Charl Landvreugd onderzoekt met Agnosia verschillende uitdrukkingen van zwart-Nederlandse artiesten door naar hun beeldende taal te kijken. Voor deze tentoonstelling selecteerde hij artiesten die waren geboren in Nederland. Hij wil laten zien hoe de positie als zwarte Europeaan te zien is in hun werk. Hij onderzocht het zwart-Nederlandse landschap aan de hand van een beeldhouwwerk van Felix de Rooij, tekeningen van Avantia Damberg en Faranú, schilderijen van Patrick de Vries, een muurschildering van Tiques­tar Il­lu­mi­nat Rex, keramiek van Brian Coutinho en een optreden van Rose Manuel.


Exposities


Expositie: Common Ground

Met werk van Charl Landvreugd en Antonio Jose Guzman

Agenda


Lezing: Het werk van Patricia Kaersenhout en Charl Landvreugd
Lezingen door kunstenaars Patricia Kaersenhout en Charl Landvreugd, waar zij ingaan op hun werk.
Lezingenreeks: De invloed van kolonialisme op kunstuitingen in voormalige Nederlandse koloniën
De leerstoel Nederlands-Caraïbische Letteren van de Universiteit van Amsterdam en Framer Framed organiseren een reeks open lezingen in maart en april 2017.
Symposium: Art as Resistance #1
Een symposium van een dag over kunst als verzet, gericht op diversiteit, met betrekking tot communities en de lokale relevantie van een plaats.
Close Encounters of the Caribbean Kind II. Over dekoloniale esthetiek en Europese zwartheid
Lezing en rondetafel discussie rond de expositie Who is more sci-fi than us?

Magazine