Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Remy Jungerman

Remy Jungerman (1959) is geboren in Moengo, Suriname. Hij woont en werkt overwegend in Amsterdam en New York.

Remy Jungerman volgde van 1985 tot 1989 de Academie voor Hoger Kunst- en Cultuuronderwijs in Paramaribo en studeerde beeldhouwkunst van 1990 – toen hij zich in Nederland vestigde – tot 1993 aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam.

Jungerman schilderde aanvankelijk schilderijen in een abstracte, surrealistische stijl die soms deed denken aan die van Joan Miró. De gezichten van de afgebeelde personen vertoonden maskerachtige trekken en het kleurgebruik was uitbundig. Later legde Jungerman zich meer toe op installaties, opgebouwd uit allerlei materialen, die vaak reminiscenties aan het koloniale verleden met zich meedragen (jute van koffiezakken, witte grond, opgezette dieren). Inzet van zijn werk is om te laten zien hoe mensen uit verschillende culturen proberen zich verstaanbaar te maken. Hoe geven mensen vorm aan communicatie in de beeldtaal die zij gebruiken, in hun logo’s, hun fotografie, of in complexer samengestelde vormen van expressie.

Remy Jungerman was een van de initiatiefnemers van het Wakaman project (2007-2009). Doel van het Wakaman was om in een tentoonstelling en in een boek aanvullingen te geven op tot dan toe zeer magere documentatie over Surinaamse hedendaagse kunst. Remy en Gillion hadden zes kunstenaars uitgenodigd, met een Surinaamse achtergrond, om met elkaar in dialoog te gaan, ondersteund met de kennis van Rob Perree, Adi Martis, Marieke Visser en andere schrijvers.

Remy Jungerman had diverse solo-exposities en nam deel aan groepsexposities in veel Europese landen, maar ook in de Verenigde Staten, Suriname, de Nederlandse Antillen, Brazilië en Argentinië. Bij Framer Framed was zijn werk onderdeel van de groepstentoonstelling What We Have Overlooked (2016). Samen met Iris Kensmil vertegenwoordigt hij in 2019 Nederland tijdens de Biennale van Venetië met een presentatie onder de titel Measurement of Presence in het Nederlandse paviljoen.

Bron: Wikipedia & Esther Schreuder


Exposities


Zanele Muholi - Miss D'vine I (2007), collectie Museum Arnhem

Expositie: What We Have Overlooked

Een selectie van kunstwerken die in de afgelopen vijfentwintig jaar door Museum Arnhem zijn verworven. Curator: Mirjam Westen

Agenda


Close Encounters of the Caribbean Kind
Artist talk rond de expositie Who More Sci-Fi Than Us?

Magazine