Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Cover of Slavery in the Cultural Imagination: Debates, Silences, and Dissent in the Neerlandophone Space (2025). Artwork on cover: Dion Rosina - Is it a Dream? (2023) Cover of Slavery in the Cultural Imagination: Debates, Silences, and Dissent in the Neerlandophone Space (2025). Artwork on cover: Dion Rosina - Is it a Dream? (2023)

6 Nov 2025
19:00 - 21:00

Symposium: Culturele verbeelding en de erfenis van het kolonialisme

Op donderdag 6 november host Framer Framed een symposium georganiseerd door historicus Karwan Fatah-Black en literatuurwetenschapper Marrigje Paijmans, waarbij de volgende vragen worden behandeld: hoe verbeelden we heden ten dage het verleden van kolonialisme en slavernij? Welke kunstenaars, genres, media en talen spreken zich uit over dit onderwerp en welke niet? Staat het onderwerp open voor dialoog, empathie en verandering? Hoe kunnen taal en creativiteit bijdragen aan verandering?

De publicatie van Slavery in the Cultural Imagination: Debates, Silences, and Dissent in the Neerlandophone Space (2025), onder redactie van Karwan Fatah-Black en Marrigje Paijmans, wordt gevierd. Er wordt artistiek en wetenschappelijk werk gepresenteerd dat zich kritisch verhoudt tot de erfenis van het kolonialisme en aandringt op sociale en culturele verandering. De focus ligt bij de neerlandofone ruimte: de complexe talige ruimte die zowel Nederland als de voormalige Nederlandse koloniën omvat.

De avond biedt presentaties van media- en cultuurwetenschapper Arnoud Arps, kunstenaar Buhlebezwe Siwani en dichter Bernice Vreedzaam. Hun werk draagt ​​actief bij aan reflectie op het koloniale verleden en herijking van de toekomst. Na individuele presentaties gaan ze met elkaar en met het publiek in gesprek over de betekenis van creativiteit en taal voor dekoloniaal werk. De discussie wordt gemodereerd door de redacteuren van Slavery in the Cultural Imagination Karwan Fatah-Black en Marrigje Paijmans.

Het wordt een avond vol inspiratie en dialoog, waarin de rol van kunst, taal en creativiteit wordt verkend in het confronteren van de erfenissen van het kolonialisme. Registreer hier.

N.B. De voertaal is Engels, maar er kunnen onvertaalde teksten uit het Bahasa Indonesia, isiXhosa, Sranan of Nederlands worden voorgedragen.


Over

Arnoud Arps is mediawetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam en gespecialiseerd in hedendaagse representaties van het koloniale verleden van Indonesië in Indonesische en Nederlandse populaire cultuur. Arps zal aan de hand van korte films door jonge filmmakers uit de Indonesisch-Nederlandse nexus bespreken wat het postkoloniale Nederlandstalige geheugen van koloniaal Indonesië is geworden en waar het naartoe gaat.

Buhlebezwe Siwani is een beeldend kunstenaar die woont en werkt tussen Kaapstad en Amsterdam. Ze werkt met performance, fotografie, beeldhouwkunst en installaties om maatschappelijke en politieke thema’s te bevragen, zoals het vrouwelijk lichaam, Zwarte gemeenschappen, de koloniale geschiedenis en de paradoxen van onze hedendaagse samenleving. Ze is genomineerd voor de Prix de Rome (2025), de aanmoedigingsprijs voor getalenteerde beeldend kunstenaars in Nederland. Siwani zal haar choreografie Ulwela Amaza (gemaakt met Rozenstraat, A rose is a rose is a rose) vertonen, waarin dans wordt gebruikt als communicatiemiddel over een geschiedenis die altijd geleefd en in beweging is.

Bernice Vreedzaam schrijft onder andere gedichten, audioverhalen en cinepoëzie. Of het nu gaat om Surinaamse meerstemmigheid of meditatieve stilte, taal is in haar werk een medium om verbindingen aan te gaan. Vreedzaam zal poëzie voorlezen uit haar recent gepubliceerde debuut De vogelgrens oversteken.

Karwan Fatah-Black is historicus aan de Universiteit Leiden en is gespecialiseerd in de Nederlandse koloniale geschiedenis. De vroegmoderne Atlantische wereld vormt de context voor zijn onderzoek naar de transformerende effecten van globalisering op de samenleving. Fatah-Black is organisator van het event en moderator van het panelgesprek.

Marrigje Paijmans is literatuurwetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam en richt zich op de intersectie van kolonialisme en ecologie door de lens van water. Paijmans is organisator van het event en moderator van het panelgesprek.


Deze bijeenkomst is in het Engels. Toegang is gratis.

Vind je ook dat kunst altijd gratis toegankelijk moet zijn? Doe een donatie tijdens het aanmelden of word Framer Framed Vriend!

Tijdens deze bijeenkomst kan er worden gefilmd en gefotografeerd. Laat het ons van tevoren weten als je je hier niet comfortabel bij voelt.

Framer Framed wordt ondersteund door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap; Amsterdams Fonds voor de Kunst; Gemeente Amsterdam; en VriendenLoterij Fonds.

Deze bijeenkomst wordt mede mogelijk gemaakt door Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA), Netherlands Institute for Cultural Analysis (NICA) en Framer Framed.

Aanmelden

+ Voeg toe aan kalender




Book Launch / Koloniale geschiedenis / Slavernij /

Exposities


Tentoonstelling: Shapeshifters

Een groepstentoonstelling die onderzoekt hoe kolonialisme musea, archieven en andere kennisinstellingen heeft vormgegeven

Netwerk


Marrigje Paijmans

Marrigje Paijmans

Onderzoeker
Bernice Vreedzaam. Photo: © Geert Jan Mulder

Bernice Vreedzaam

Schrijver
Buhlebezwe Siwani, het Parool (2022). Photo: © Koos Breukel.

Buhlebezwe Siwani

Kunstenaar
Arnoud Arps

Arnoud Arps

Onderzoeker

Karwan Fatah-Black

Docent