24 Nov –
1 Dec 2020
Online filmprogramma: Dania Reymond
In de context van de tentoonstelling From what will we reassemble ourselves presenteert Framer Framed een aansluitend online filmprogramma, samengesteld door Natasha Marie Llorens. Hoewel de focus van het programma op de genocide in Srebrenica ligt, wordt het onderwerp verbreed door ook aandacht te besteden aan kunstwerken die zich richten op de representatie van geweld in algemenere zin. Vanaf 17 november is het filmwerk van drie verschillende kunstenaars gratis beschikbaar op de website van Framer Framed. Daarnaast zal er elke week een online gesprek plaatsvinden tussen tentoonstellingscurator Natasha Marie Llorens en een van de kunstenaars. Deze week een gesprek met Dania Reymond op 26 november om 19:00 uur.
Online interview – 27 November
Dania Reymond
Borrowed Landscape #1 (2011) is een korte documentaire film van de Frans-Algerijnse kunstenaar Dania Reymond die in Srebrenica in Bosnië en Herzegovina is opgenomen. De voice-over bestaat uit verschillende mensen die het schilderij De kindermoord te Bethlehem (ca. 1565-1567) van Pieter Bruegel de Oude beschrijven. De daaropvolgende film van Reymond, Borrowed Landscape #2 (2013), is ongeveer even lang en opgenomen in Bentalha, een zuidelijke buitenwijk van Algiers waar in 1997 een bloedbad plaatsvond. De film heeft twee referentiepunten: een beroemde foto van Hocine Zaourar getiteld The Madonna of Bentalha (1997), en een ander schilderij van Pieter Bruegel de Oude, De triomf van de dood (1562). De films van Reymond presenteren samen een onderzoek naar de representatie van geweld dat continenten en eeuwen beslaat, waarbij de de toeschouwer centraal staat – degene die bij de gebeurtenis aanwezig is en degene die door het frame van de camera of een schilderij kijkt.
Borrowed Landscape #1
De kindermoord te Bethlehem van de 16e-eeuwse Vlaamse schilder Pieter Bruegel de Oude, is een schilderij dat een besneeuwd middeleeuws dorpsplein laat zien waar kinderen door gewapende soldaten worden gedood. Bruegel heeft voor dit werk een passage uit het Evangelie van Matteüs (2:16-180) opnieuw geïnterpreteerd, waarin Herodes de Grote zuigelingen ter dood brengt om de voorspelling dat een in Bethlehem geboren baby op een dag zijn heerschappij zal betwisten te kunnen omzeilen. Er bestaan twee versies van Bruegel’s schilderij: een waarop de kinderen op het stadsplein met grafische details worden gedood en een andere waarop een groepje ganzen naar de ‘onschuldigen’ verwijst. Reymond laat geen van beide versies zien, maar laat de camera langzaam over het bijna lege landschap van de stad Srebrenica glijden, terwijl stemmen buiten het beeld van de camera hun impressies van Bruegel’s werk beschrijven zonder het te benoemen.
De film van Reymond is 16 jaar na het bloedbad in Srebrenica opgenomen. Er zijn geen duidelijke sporen van de doden of van de ontberingen die de mensen daar hebben meegemaakt in de maanden voorafgaand aan de val van de ‘UN Safe Area’. Stemmen beschrijven vreselijk geweld dat kinderen voor de ogen van hun ouders werd aangedaan door een leger in uniform tegen het bewegende beeld van een lege speelplaats of een door bergen ingesloten skyline, onderbroken door de eenzame minaret van de moskee van de stad. Reymond bedoelde de film als commentaar op de dubbelzinnigheid van de Europese gemeenschap ten opzichte van de herinnering aan de genocide.
Borrowed Landscape #2
Borrowed Landscape #2 gaat in op een bloedbad dat door de Europese gemeenschap ook met ambivalentie wordt herdacht en dat slechts twee jaar na het bloedbad in Srebrenica in 1997 plaatsvond in het kleine Algerijnse stadje Bentalha aan de rand van de hoofdstad Algiers. Het bloedbad vond plaats tussen 22 en 23 september en eiste tussen de 200 en 400 levens. De context van het bloedbad is het Zwarte Decennium, een periode van geweld en onrust in Algerije die begon in het begin van de jaren negentig en officieel werd afgesloten met nationale amnestie in 2002. Het conflict speelde zich af tussen het Algerijnse leger en een coalitie van religieuze extremistische groeperingen die op het hoogtepunt van hun verkiezingsoverwinning van de nationale verkiezingen werden uitgesloten en zo werden gedwongen ondergronds te gaan.
Veel van de beelden van de plek waar het bloedbad heeft plaatsgevonden, die Reymond een decennium later opnam, zijn opgenomen vanuit een rijdende auto met de stem van een man die belangrijke locaties net buiten beeld aanwijst. De bestuurder van de auto en de verteller van de film hebben ten tijde van het bloedbad ook een inmiddels beroemde foto gemaakt. De foto met de titel The Madonna of Bentalha, is een nauw omkaderd portret van een vrouw die net de dood van haar familieleden heeft vernomen.
Dit online event is GRATIS en in het Engels.
Tekst door Natasha Marie Llorens.
Artist Talk / Conflict / Politiek Klimaat /