Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Kunstlicht magazine launch Installation view of Spiral Jetty at KFC by Clementine Edwards (2014), TCB Art Inc, Naarm/Melbourne. Photo © Christo Crocker

16 okt 2021
19:30 - 21:30

Tijdschriftlancering: Kunstlicht - The Worldliness of Oil

Met genoegen nodigen we je uit voor de lancering van het nieuwe nummer van Kunstlicht. Het themanummer The Worldliness of Oil: Recognition and Relations gaat in op hoe olie individuele ervaringen en nationale identiteiten blijft vormgeven, conflicten aanwakkert en ongelijke economische kansen creëert.

In dit dubbelnummer van Kunstlicht wordt de lezer uitgenodigd om de (parallelle of in de tijd verschoven) relaties tussen en ervaringen van olielanden te onderzoeken. Deze landen baden in grondstoffen, maar zijn ook diep verankerd en verwikkeld in conflicten en oorlogen over deze hulpbronnen. De bewoners, voor wie het land en de zee dienen te voorzien in levensonderhoud worden rechtstreeks beïnvloed door deze industrie en bijgevolg door de economie en politiek. De bijdragers aan dit nummer verdiepen zich in deze complexe culturele gebieden vanuit een breed scala van perspectieven met betrekking tot het verleden, het heden en de toekomst. Neem deel aan een avond in teken van de ervaringen rondom olie, georganiseerd door de hoofdredacteuren van Kunstlicht, Joyce Poot en Anna Sejbæk Torp-Pedersen.

Tijdens de lancering zal Kunstlicht een lezing van Clementine Edwards presenteren en in gesprek gaan met kunstenaar Tanja Engelberts, schrijver Niloufar Nematollahi en onderzoeker Ruby de Vos, allen zullen worden ingeleid door gastredacteuren en curatoren Anne Szefer Karlsen en Helga Nyman.

Datum: zaterdag 16 oktober
Tijd: 19.30u
Toegang is gratis.


Over de deelnemers


Clementine Edwards
 is een in Rotterdam en Naarm/Melbourne gevestigde kunstenaar die werkt met beeldhouwkunst, film, performance, tekst en sierraden. Haar onderzoek richt zich op materiële verwantschap, wat ze in de context van klimaatkolonialisme plaatst. Binnenkort publiceert Clementine The Material Kinship Reader (Onomatopee, 2022),  onder co-redactie van Kris Dittel.

Tanja Engelberts is momenteel als resident verbonden aan de Rijksakademie voor beeldende kunsten in Amsterdam. Ze is afgestudeerd aan de master Fine Art van het Chelsea College of Art & Design na studies in beeldhouwen en monumentale kunsten in zowel Nederland als Japan. Haar werken zijn opgenomen in de collecties (o.a.) van Clifford Chance (UK), Nationale Nederlanden (NL) en de Ucross Foundation (USA).

Helga Nyman is kunsthistoricus en curator bij het Stavanger Art Museum, Noorwegen.

Niloufar Nematollahi is een Rotterdamse kunstenaar en onderzoeker die momenteel Midden-Oostenstudies en internationale betrekkingen studeert. Geïntrigeerd door de raakvlakken tussen cultuur en politiek, bestudeert Nematollahi artefacten zoals verhalen en propaganda om een waarheidsgetrouwe weergave te construeren van hoe de mens verstrikt is in allerlei politieke dynamieken. Momenteel richt Nematollahi’s onderzoek zich op de verbanden tussen de Iraanse olie-industrie, arbeidersbewegingen en verzetsliteratuur in het zuiden van Iran.

Anne Szefer Karlsen is curator, schrijver, redacteur en hoogleraar Curatorial Practice. Momenteel is ze programmadirecteur voor de MA Curatorial Practice aan de faculteit Beeldende Kunst, Muziek en Design van de Universiteit van Bergen, Noorwegen.

Ruby de Vos is promovendus aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar ze haar doctoraat Living with Toxicity: Toxic Temporalities in Contemporary Art and Literature aan het afronden is. Ze schrijft over kunst voor verschillende platforms en stelde onder andere Mngrv (2020) van Susanne Kriemann in Galerie Block C samen en After Hiroshima: Cultural Responses to the Atomic Bomb (2019), een culturele week over kernwapens op verschillende locaties in Groningen .


Kunstlicht vindt plaats in de Court for Intergenerational Climate Crimes (CICC) , een project van de Indiase advocaat, schrijver en activist Radha D’Souza en de Nederlandse beeldend kunstenaar Jonas Staal, in opdracht van en ontwikkeld door Framer Framed.

Court for Intergenerational Climate Crimes Framer Framed

Court for Intergenerational Climate Crimes (2021-2022) van Radha D’Souza en Jonas Staal. Gerealiseerd in opdracht van Framer Framed, Amsterdam. Foto: Ruben Hamelink



Artist Talk / Book Launch / Ecologie /

Exposities


Court for Intergenerational Climate Crimes - Jonas Staal

Expositie: Court for Intergenerational Climate Crimes

Een project van Radha D'Souza en Jonas Staal

Agenda


Lancering van het nieuwe nummer van Kunstlicht
Tijdschriftpresentatie voor Kunstlicht Vol. 44, No.4 met gesprek met auteurs en gastredacteuren

Magazine