Julian ‘Togar’ Abraham
Julian ‘Togar’ Abraham (Muhammad Hidayat), geboren in 1987, is een multidisciplinaire Indonesische kunstenaar, programmeur en pseudowetenschapper die in zijn werk veel gebruik maakt van muziek en soundscapes. Hij combineert zijn verschillende interesses en vaardigheden in zijn werk, dat zich bevindt op het snijvlak van hedendaagse kunst, milieu, wetenschap en technologie.
Zijn werk was te zien bij Framer Framed als onderdeel van de tentoonstelling Pressing Matters (2018), een groepstentoonstelling met 24 kunstenaars uit Indonesië, samengebracht door kunstenaar Kevin van Braak. Met zijn bijdrage leverde bij een kritiek op het gebrek aan stilte in onze samenleving. Indirect kan geluidsoverlast slaapstoornissen, stress, hypertensie en gehoorschade veroorzaken. Met de slogan ‘Ears Have No Self-Defense Mechanism’ op het groepskunstwerk Pentagonal Icositetrahedron, verwijst Abraham naar de onherstelbare fysieke schade die geluidsoverlast veroorzaakt – beschadigingen van de haarcellen in de oren zijn permanent en er bestaat geen technologie om deze weer terug te laten groeien. De kunstenaar wil meer aandacht genereren voor dit specifieke probleem.
Togar was resident aan de Rijksakademie, Amsterdam (2019-2021). Hier werkt hij de thematiek verder uit. In zijn eindpresentatie op de Rijksacademie focust Abraham specifiek op geluidsoverlast in de context van Yogyakarta, Indonesië. Structurele geluidsoverlast kan een enorme impact hebben op de kwaliteit van leven. Snelle technologische ontwikkelingen, evenals bevolkingsgroei, versterken het proces.Deze stad heeft een snelle industrialisatie doorgemaakt en een opkomst van nieuwe lawaaiige vervoersmiddelen die dagelijks massaal worden gebruikt – zonder enige regulering door de overheid.