Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Amado Alfadni

Amado Alfadni

Amado Alfadni is een in Egypte geboren Soedanese beeldend kunstenaar. Zijn wortels zijn bi-cultureel. Thuis bij zijn Soedanese familie in Caïro groeide hij op met de verhalen over en culturele tradities van Soedan. Op school en tijdens zijn studie in Caïro werd hij door andere invloeden gevormd. Daar ontdekte hij een andere versie van de Zwarte identiteit, die verschilde van de identiteit die hij in de familieverhalen en binnen de diasporagemeenschap beleefde. Op school bestudeerde hij een geschiedenis waarin het beeld van Soedan negatief was, terwijl de media het beruchte beeld van de ‘zwarte’ Arabier construeerden. Het is deze botsing tussen verschillende constructies van zwartheid die Alfadni moest verduren, waarmee hij werd geconfronteerd en die tevens het meeste invloed heeft op zijn artistieke werk.

Zijn werk is internationaal tentoongesteld in onder andere het Goethe Instituut, Caïro 2007; AinHelwan Culture Palace, Caïro 2009; Mattress Factory Museum, Pittsburgh U.S.A. 2012; Super Market Art Fair, Stockholm 2013; UAMO Art Festival, München 2013; Storm Künstlerforum, Bonn 2016; Buel Gallery, Londen 2020; Textile on, Diaspora Köln 2023;

Alfadni was curator bij Kamala Art Salon ‘African artists in Cairo’, Nabta Art Center Cairo 2012 en 2015; en bij Detour, Vedionale, Bonn 2015.

Andere projecten van Amado Alfadni zijn (onder andere) Ateliers Sahm in Congo Brazzaville in 2018 en bijdragen aan Campaigning Cairo: Perspectives on Visuality in Egypt, Columbia University Press 2013. Alfadni was tevens artist in residence bij (onder andere) Künstlerforum, Bonn, 2016; Jiwar, Barcelona in 2016-2017; Beyond Qafila Thania, Marokko 2017.

In 2024 presenteert Afrovibes Festival bij Framer Framed een aantal werken uit Alfadni’s project Askari Soldiers. Askari Soldiers is een van Alfadni’s sociaal-politieke kunstprojecten over de geschiedenis van de Askari (Arabisch en Swahili voor militaire soldaat). Het project bestaat uit een serie digitale foto’s en portretten gebaseerd op zijn archiefonderzoek die soldaten portretteren als onbekende martelaren die verbonden zijn aan de koloniale Engels-Egyptische periode.


Magazine