Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Marcel Pinas

Marcel Pinas

Marcel Pinas werd geboren op 22 maart 1971 in Pelgrimkondre, in het district Marowijne in Noordoost Suriname. Zijn geboortedorp ligt nabij Moengo en Moiwana, twee plaatsen die midden in het conflict van de Binnenlandse Oorlog stonden. “Er is niets over gebleven van de plaats waar ik ben opgegroeid. Het is als een droom: je kan het zien maar niet in de realiteit. Alles is verdwenen door de burgeroorlog.” In 2010 richtte hij er de Tembe Art Studio (TAS) op voor lokale jongeren en beginnende kunstenaars, gevolgd door de opening van het Contemporary Art Museum Moengo (Camm) in juli 2011, een expositieruimte met kunst op internationaal niveau. In 2011 verscheen tevens zijn monografie Marcel Pinas, Artist more than an artist bij Jap Sam Books.

Een belangrijk thema in het werk van Marcel Pinas is de Surinaamse Marron cultuur waar hij van afstamt. Kibri a kulturu of behoed onze cultuur is de drijvende kracht achter zijn werk. Pinas wil dat zijn werk mensen aanzet om de kennis te behouden die nog is overgebleven, om deze vast te leggen met als doel de waardering te bevorderen voor de vaardigheden die ze hebben. Dit is specifiek van toepassing op zijn eigen Surinaamse N’dyuka Marron gemeenschap, ook wel bekend als Aucaners.

Naast zijn karakteristieke gebruik van Afaka symbolen, gebruikt Pinas culturele objecten van de Marron zoals delen van een boomstamkano, stukken van paris peddels, kleine matapis (langgerekte, geweven rotan buisjes die gebruikt worden om repen cassave uit te persen), stukken pangi stof (geruite stof gebruikt voor lenden- en omslagdoeken), papamonis (schelpen die voorheen werden gebruikt als valuta), kokolampen (olielampen) en aluminium lepels. Naast gemengde-techniek schilderstukken op schilderslinnen, produceert Pinas ook grote installaties voor in de openbare ruimte. In 2011 nam hij bijvoorbeeld met zijn installatie Kibi Wi Totem deel aan ArtZuid in Amsterdam.

Pinas studeerde aan de Nola Hatterman kunstacademie (Suriname) van 1987 tot 1990. Zijn werk als kunstenaar werd bepaald gedurende zijn tijd in Jamaica van 1997 tot 1999 aan de Edna Manley College of Visual and Performing Arts waar hij werd verkozen tot topstudent van de afstudeerklas van 1999. Hoewel de twee jaar (2007-2008) die hij spendeerde op de Rijksacademie in Amsterdam geen verandering in zijn thema’s bracht, voegden ze een nieuwe, meer universele dimensie toe aan zijn werk.

Vrij vertaald uit Wakaman. Drawing lines – connecting dots, p. 30, 2009


Agenda


De eigen blik - Blak on Blak
Blak on Blak - lezing van Australische blak kunst, mythes en realiteit in percepties van hedendaagse inheemse praktijken.

Magazine