Kunstschooldagen @Framer Framed
Al meer dan 30 jaar vindt jaarlijks de Kunstschooldag[en] plaats, een evenement van twee dagen waarbij op ruim vijftig locaties door heel Amsterdam culturele activiteiten worden aangeboden door kunst- en culturele instellingen aan de groepen 8 van alle basisscholen in Amsterdam.
Op initiatief van Stichting JAM, organiseren diverse kunst- en culturele instellingen tijdens de Kunstschooldag[en] bruisende activiteiten op ruim vijftig locaties door heel Amsterdam. Van dans- en theatervoorstellingen tot wereldmuziek- en hiphopconcerten, van films en documentaires tot podcasts, van musea tot exposities, van creatieve workshops tot dans- en muzieklessen, van architectuur- tot wereldtours. Scholen kunnen zich aanmelden bij Stichting JAM en aangeven welke instellingen zij willen bezoeken. De school krijgt vervolgens een programma met drie activiteiten per dag waar hun groepjes leerlingen verwacht worden.
Sinds 2019 doet ook Framer Framed mee en ontvangt met veel plezier de kinderen die in de bijzondere en spannende fase zitten van de overgang van de basisschool naar de middelbare school. Elk jaar maken we speciaal voor deze leerlingen een educatieprogramma in de context van de lopende tentoonstelling.
De Kunstschooldagen van 2019-2023
In 2019 bezochten de 8e groepers in 2019 de tentoonstelling HERE/NOW: Current visions from Colombia, gecureerd door Carolina Ponce de LeΓ³n. In deze tentoonstelling lieten kunstenaars hun werken zien over het gewapend conflict dat al zestig jaar lang het land teistert. Na dialoog over de werken, gingen de leerlingen zelf aan de slag. Ze maakten een kunstwerk over een conflict binnen hun eigen leefwereld en verbeeldden concepten zoals angst, verzet en uiteindelijk ook hoop.
Met de 35e editie van de Kunstschooldag[en] in 2022 mochten wij 12 groepjes leerlingen ontvangen van o.a. de basisscholen Wereldwijs, Crescendo en de Oostelijke eilanden. Leerkrachten en leerlingen gaven aan bijzonder blij te zijn om er weer op uit te mogen, voor velen was het het eerste uitje na de corona-tijd. Met de leerlingen hebben we op verschillende manieren (kritisch) gekeken naar de werken in de tentoonstelling The Silence of Tired Tongues, gecureerd door Raphael Fonseca, waarna de leerlingen in tweetallen een maakopdracht kregen om het kritisch kijken nog meer te stimuleren.
En in 2023 gingen wij met de 8e groepers van o.a. IKC Noordrijk, IJdoornschool en IKC Tuindorp het gesprek aan binnen de tentoonstelling Charging Myths, van het kunstenaarscollectief On-Trade-Off. De leerlingen brachten onderwerpen in als het klimaat, slavernijverleden, oneerlijkheid, verandering en ramadan. Vanuit hun perspectief en interpretatie maakten zij met verschillende materialen hun eigen verhaal in woord en beeld.
Op donderdag 21 maart 2024 opende Framer Framed haar deuren voor de 36e editie van de Kunstschooldag(en). Wederom stond het maak-proces van de leerlingen op de voorgrond tijdens hun bezoek aan Framer Framed. In 2024 maakten de leerlingen een collectief werk gebaseerd op hun perspectieven op de One Straw Revolution tentoonstelling, samengesteld door iLiana Fokianaki, die te zien was in Framer Framed.
- Stichting JAM
Links
Ecology / Conflict / Education / Extractivism / Colonial history /