Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Mirelle van Tulder. Photo courtesy of the artist.

Aankondiging: Atelier KITLV-Framer Framed kunstenaarsresidentie

Met trots kondigen KITLV en Framer Framed aan dat Mirelle van Tulder de nieuwe Atelier KITLV-Framer Framed Artist in Residence is. Mirelle van Tulder start in 2024 met haar residentie, gevolgd door een publieke presentatie bij Framer Framed in 2025.

Over het Artist in Residence Programma

Het Atelier KITLV-Framer Framed Artist in Residence-programma heeft tot doel concrete, innovatieve, provocerende en maatschappelijk relevante projecten te sponsoren en ondersteunen. Artists in residence werken aan urgente onderwerpen op het snijvlak van kunst en cultuur, academisch onderzoek en wetenschap op het gebied van Zuidoost-Aziatische en/of Caribische studies, en in relatie tot (post)koloniale theorie en discours. De kunstenaar ontvangt een subsidie van € 10.000,- om het project te realiseren.

Met groot genoegen kondigen wij aan dat Mirelle van Tulder is geselecteerd als kunstenaar voor het komende jaar (2024-2025). De juryleden verklaren: “We zijn zeer verheugd om Mirelle van Tulder te eren, wiens visuele onderzoek en artistieke traject blijk geven van een toewijding om ruimtes te verkennen en te creëren die de machtsdynamiek en constructies van disciplinaire grenzen zoals grafisch ontwerp, kunstgeschiedenis en antropologie onderzoeken. Door haar rijke ervaring van de afgelopen tien jaar in het werken met archieven, kijken we ernaar uit om te zien hoe haar poëtische interventies in het KITLV-archief nieuwe instrumenten en ruimtes kunnen bieden om de tumultueuze geschiedenis van Europese musea, de complexiteit van de postkoloniale identiteit en de voortdurende discussie rond ontheemding en verbondenheid te onderzoeken.”

Bij het ontvangen van het fellowship zei Mirelle van Tulder: “Het ontvangen van dit fellowship is een ongelooflijke eer. De afgelopen tien jaar ben ik er getuige van geweest hoe Framer Framed een consequent ceremonieel-politieke curatoriële aanpak heeft laten zien die inspirerend is en een voorbeeld is voor vele anderen. Ik ben enorm trots om deel uit te maken van hun reis in 2024. Het Atelier KITLV-Framer Framed Artist in Residence-programma stelt mij in staat de kloof tussen het archief en de hedendaagse kunstwereld te blijven overbruggen door middel van visueel en mondeling onderzoek, gedefinieerd door en gericht op de voorouders.”

Over Mirelle van Tulder

Mirelle van Tulder behaalde een MA in Fine Art and Design van Werkplaats Typografie (2021-2023). Ze was onderzoeksmedewerker bij het Researchcentrum voor Materiële Cultuur, Wereldmuseum (2021-2023). Van 2019-2023 was Mirelle beeldonderzoeker voor MacGuffin Magazine.

In 2022 richtte ze het tijdschrift en de uitgeverij Roots to Fruits op, dat de raakvlakken tussen muziek, archieven en verzet verkent. Roots to Fruits is opgenomen in Printed Matter’s New York Art Book Fair 2022, Offprint London 2023 en de Melbourne Art Book Fair 2023.

Naarmate het onderzoek van Mirelle zich uitbreidt en evolueert, is haar werk een bewijs van haar toewijding aan het blootleggen van verborgen geschiedenissen en het bevorderen van de dialoog rond de machtsstructuren die grafisch ontwerp, de kunstgeschiedenis en de samenleving als geheel vormgeven.

From the series Being Part European. © Mirelle van Tulder, 2023

Tijdens het Atelier KITLV-Framer Framed Artist in Residence programma wil Mirelle onderzoeken hoe grafisch ontwerp de classificatie van culturen en objecten heeft bepaald. Door gearchiveerd materiaal zoals catalogi en fotoalbums opnieuw te contextualiseren, wil ze de autoriteit van het materiaal en de bijbehorende geschiedenis terugwinnen. Het doel van haar onderzoek is om ons te helpen begrijpen hoe macht wordt georganiseerd door het publiceren van doctrines, en om de koloniserende principes te onthullen die deze structureren.


Over

Framer Framed is een platform voor hedendaagse kunst, visuele cultuur en kritische theorie & praktijk. Jaarlijks presenteert de organisatie diverse tentoonstellingen, culturele en educatieve programma’s op de hoofdlocatie in Amsterdam-Oost en in de projectruimte Werkplaats Molenwijk in Amsterdam-Noord.

Met de overtuiging dat kritische en contextbewuste programmering het beste kan worden gerealiseerd door toegankelijkheid en laagdrempeligheid, biedt Framer Framed haar publieke programma’s altijd kosteloos aan. Framer Framed stelt middelen direct beschikbaar aan zowel opkomende als gevestigde lokale en transnationale gemeenschappen, kunstenaars en curatoren om hun creatieve ideeën om te zetten in concrete projecten.

Atelier KITLV is geïnspireerd op een al langer bestaande interesse in het onderzoeken van koloniale kennisstructuren – waarin het onderzoeksinstituut KITLV werd opgericht – en in het zoeken naar manieren en vormen om kennis te dekoloniseren. Tegelijkertijd wordt het gemotiveerd door de behoefte aan een eigen atelier, een plek die wordt gedefinieerd door experiment tussen artistieke en academische professionals op zoek naar nieuwe methoden, perspectieven en benaderingen.

Het Koninklijk Nederlands Instituut voor Zuidoost-Aziatische en Caribische Studies (KITLV) is een interdisciplinair onderzoekscentrum gevestigd in Leiden. Het verricht vernieuwend onderzoek in de geestes- en sociale wetenschappen en is onderdeel van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).

 

De juryleden van de Atelier KITLV-Framer Framed Artist in Residence zijn: Dr. David Kloos (senior onderzoeker en managementteam bij het KITLV), Kerstin Winking (curator, schrijver en promovendus aan de Universiteit Leiden en gastonderzoeker bij het KITLV), Alison Fischer (onderzoeker en promovendus bij het KITLV) en Emily Shin-Jie Lee (onderzoeker bij Framer Framed en promovendus bij de Universiteit van Amsterdam).



Koloniale geschiedenis / Het levende archief / Residenties /

Exposities


Expositie: Anonim

Eindpresentatie van de kunstwerk van Atelier KITLV resident, Theo Frids Marulitua Hutabarat.

Netwerk


Mirelle van Tulder

Theo Frids Marulitua Hutabarat

Kunstenaar

Magazine