Jennifer Allora en Guillermo Calzadilla
Jennifer Allora (Philadelphia, Pennsylvania, 1974) en Guillermo Calzadilla (Havana, Cuba, 1971) werken sinds 1995 samen en proberen met hun werk mensen bewust te maken van de gevolgen van globalisering en industrialisatie.
Het werk van Allora & Calzadilla werd getoond op diverse solo- en groepstentoonstellingen. Bekende tentoonstellingen zijn onder andere All the World’s Futures (2015), samengesteld door Okwui Enwezor voor de Biënnale van Venetië, Intervals (2014-2015) samengesteld door Carlos Basualdo en Erica F. Battle, in het Philadelphia Museum of Art en in the Fabric Workshop and Museum, de groepstentoonstelling Costume Bureau (2014) in Framer Framed in Amsterdam, dOCUMENTA 13 (2012), samengesteld door Carolyn Christov-Bakargiev en Who More Sci-Fi Than Us? (2012) samengesteld door Nancy Hoffman voor Kunsthal KAdE.
Hun werk is tentoongesteld in solo- en groepstentoonstellingen in locaties zoals het Museum of Modern Art (2009), National Museum of Art, Oslo (2009), Haus der Kunst, München (2008), Serpentine Gallery en Whitechapel Art Gallery, Londen (2007), Les Rencontres d’Arles festival, Frankrijk (2008), Stedelijk Museum in Amsterdam (2008), Kunsthalle Zurich (2007) en de Renaissance Society, Chicago (2007). Allora & Calzadilla namen ook deel aan de 5e en 7e Gwangju Biënnale (2004 en 2008).
Bij Framer Framed namen zij deel aan de tentoonstelling Costume Bureau (2014) met het videowerk Amphibious (Login-Logout) (2005). De korte film volgt een groep schildpadden die op een boomstam zitten terwijl ze meedrijven met de Chinese Parelrivierdelta. Amphibious wisselt af tussen detailopnames van de schildpadden en vergezichten van de oever van de rivier, waar de industrie domineert. We zien hoe mensen en auto’s snel passeren, terwijl hijskranen en binnenvaartschepen enorme scheepscontainers verplaatsen.
Allora en Calzadilla stellen de kijker in het perspectief van de schildpad; de geïndustrialiseerde omgeving wordt op zijn beurt weer onbekend en eigenaardig voor ons. Door deze gelijkschakeling van perspectieven worden we gedwongen na te denken over de onderlinge relatie tussen het industriële en het natuurlijke. De schildpad en de rivier, die ongetwijfeld de effecten van het menselijk handelen op hun leefomgeving, hun lichaam en hun gedrag hebben gevoeld, lang voordat wij er verantwoording voor begonnen af te leggen.