Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

The performance by Patricia Kaersehout, Stitches of Power / Stitches of Sorrow

Patricia Kaersenhout

Patricia Kaersenhout (1966) is een Nederlandse visueel kunstenaar en cultureel activist. Ze studeerde sociale wetenschappen aan Amstelhorn Amsterdam en beeldende kunst aan de Gerrit Rietveld Academie. Haar werk onderzoekt sociale onzichtbaarheid als gevolg van de Afrikaanse Diaspora. Ook richt ze zich op het kolonialisme in relatie tot haar eigen opgroeien binnen een West-Europese cultuur. De rode draad in haar werk is een onderzoek naar de Afrikaanse Diaspora, die ze in verband brengt met de geschiedenis van de slavernij, racisme, feminisme en seksualiteit.

Haar eerste solopublicatie, Invisible Men, werd uitgebracht in 2009 en bestaat uit 42 kunstwerken op papier geïnspireerd door Ralph Ellison’s book Invisible Man (1952). Met deze publicatie brak ze ook in het buitenland door. Inmiddels heeft ze meerdere internationale tentoonstellingen op haar naam staan. Haar meest recente solotentoonstelling, Proud Rebels, opende in april 2015 in het CBK Zuidoost te Amsterdam. Proud Rebels gaat over een belangrijke zwarte feministische golf in de jaren ’80 in Amsterdam. Bij Framer Framed nam zij deel aan de groepsexpositie Embodied Spaces (2015), samengesteld door Christine Eyene met werken rondom de thema’s lichaam, gender en identiteit.

In 2017 realiseerde zij het community art project Guess Whoʼs Coming to Dinner Too? in samenwerking met AGA LAB, Het GildeLab en WOW Amsterdam. Patricia Kaersenhout levert met dit project een reactie op ʻThe Dinner Partyʼ (1979), het bekendste werk van feministisch kunstenaar Judy Chicago, en vormt een artistiek-inhoudelijke kritiek op de behandeling van de Zwarte vrouw daarin. Geïnspireerd op het werk van Chicago toont Kaersenhout een installatie bestaande uit een grote, rijk gedekte eettafel in driehoeksvorm, vol van symboliek, waaraan 36 Zwarte vrouwen, ʻheldinnen van verzetʼ, worden geëerd.

SOLOTENTOONSTELLINGEN

2017
Guess Who’s Coming to Dinner Too?
Amsterdams Grafisch Atelier, Amsterdam

2015
Proud Rebels
CBK Zuidoost, Amsterdam
Amsterdam Museum, Amsterdam

2011
What you don’t see is what you won’t get
C&H ArtSpace, Amsterdam

GROEPSTENTOONSTELLINGEN (selectie)

2015
Embodied Spaces
Amsterdam, Nederland

2014
Possession
Kopenhagen, Denemarken

Biennale of Dakar
Dakar, Senegal

The body narratives
Londen, VK

Caravana Negra
Reizende tentoonstelling: Buenos Aires, Parijs, Tokio, Singapore

2013
Handle with care
Tropenmuseum, Amsterdam, NL

Skindeep
Eye Filmmuseum, Amsterdam, NL

2012
Be You [screening]
Black Magic Woman Festival, Amsterdam, NL

Trinidad & Tobago Film Festival [screening]
Trinidad & Tobago

Caribbean Crossroads of the World
The Studio Museum (NY, VS)
Queens Museum of Art (NY, VS)
El Museo del Barrio (NY, VS)

2011
Screaming in a bucket
C&H ArtSpace, Amsterdam, NL


Exposities


Expositie: Embodied Spaces

Een expositie samengesteld door Christine Eyene rondom de thema's lichaam, gender en identiteit.

Agenda


Lezing: Het werk van Patricia Kaersenhout en Charl Landvreugd
Lezingen door kunstenaars Patricia Kaersenhout en Charl Landvreugd, waar zij ingaan op hun werk
Lezingenreeks: De invloed van kolonialisme op kunstuitingen in voormalige Nederlandse koloniën
De leerstoel Nederlands-Caraïbische Letteren van de Universiteit van Amsterdam en Framer Framed organiseren een reeks open lezingen in maart en april 2017
Symposium: Art as Resistance #1
One day symposium on art as resistance, focusing on diversity, involving communities and the local relevance of a place
Performance: My Tongue Softens On The Other Name
Performance in reactie op de expositie Re(as)sisting Narratives, gebaseerd of het werk van dichter Gabeba Baderoon
BE.BOP 2014 – Spiritual Revolutions & ‘The Scramble for Africa’
Curated by Alanna Lockward